sourze.se

De yttre attributen visar personligheten, eller?

Vad är det som får oss att ha en viss uppfattning om karaktärer i filmer? Om de är goda eller onda, töntiga eller coola, framgångsrika eller förlorare?

Det kan vara omgivningen, till exempel arbetsplats, bostad, umgängeskrets, men nog är klädseln en säker vägledning vem vi har att göra med. Alla kan symbolerna och det är ett enkelt sätt att presentera en person. Det finns förstås undantag.

En person ska klä sig, se ut, och uppföra sig enligt vad samhället har bestämt är manligt respektive kvinnligt. Men i själva verket är det ju endast yttre tecken på vilka dessa personer egentligen är.

En del filmer leker med vad som händer om man klär en man i kvinnokläder och därtill ett kvinnligt utseende sminkad med mycket rouge, långa ögonfransar och illrött läppstift. Det har prövats till exempel i filmer som Victor/Victoria, Some like it hot, Mrs Doubtfire, Tootsie, Shakespeare in Love, Orlando, the Crying Game, Boys Dont Cry.

I dessa filmer visas olika anledningar till könsbytet, och med skiftande framgång, men det är ändå samma idé bakom. I några filmer byter personerna tillfälligt kön för att kunna få tillgång till en värld som annars varit stängd för dem, medan det i andra filmer är en insikt om sexualiteten som avgör.

I Victor/Victoria klär sig Julie Andrews i herrkostym för att kunna uppträda som artist, vilket hon har blivit nekad som kvinna. Hon gör succé som androgyn man.

Some like it hot med Tony Curtis, Jack Lemmon och Marilyn Monroe, klär männen ut sig till kvinnor för att få vara med i damorkestern. I Mrs Doubtfire får Robin Williams jobb som barnflicka att ta hand om sina egna barn, vilka han har blivit förbjuden att träffa. Dustin Hoffman i Tootsie är mannen som äntligen som kvinna får en roll som skådis.

Shakespeare in Love är ett annat exempel på en person Gwyneth Paltrow som tillfälligt klär sig i manskläder för att få spela teater, vilket hon var förhindrad som kvinna.

Dessas öden ändras totalt bara för att de klär sig i en annan roll. De blir inte andra personer, de ändras bara till det yttre.

Orlando är en helt annan filmgenre. Orlando är en person som lever i 400 år och som växlar mellan att vara man och kvinna, det yttre förändras men det inre är detsamma.

Medförfattare: Pia Andersson, skribent på stuenttidningen Tarqat.


Om författaren

Författare:
Ulrica Sjöholm

Om artikeln

Publicerad: 10 jan 2001 11:42

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: