|
Inlägg #1: Postat: 2002-03-16 19:54:00
|
|
doug sand |
frågeställningen är synnerligen motiverad!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-03-16 20:02:00
|
|
peter whitby |
Fan, kyrre, allt blir jättetristare
enligt din tes. Även om du tyvärr
kanske har rätt? suck, suck.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-03-16 20:22:00
|
|
christer kyreus |
Problemen kvarstår nu när Champions League får ökad status. För förvisso blir matcherna multinationella, men kommersialism ökar: rika klubbar vs "fattiga".
Vad är lösningen? ang fotboll, tex
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-03-17 00:06:00
|
|
Mika |
Vad fan snackar du för skit? Du är bara ännu en av dessa präktiga små multikulti-grisar som får ångest ifall du råkar säga att ditt eget land är bättre än något annat. Som om det spelar någon roll. För egen del tycker jag patriotism är något bra. Och det skall gudarna veta att det är ingen vara som Sverige är särdeles bortskämd med.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-03-17 00:45:00
|
|
Lena V |
Samtidigt är det väldigt viktigt att värna om den omedelbara tanken. Att inte analysera sönder den och tillskriva den annan mening tänker då på din dikt. Dock är det viktigt att ha sådan självkännedom att man känner när det börjar närma sig gungfly inte helt lätt. Eftersom patriotism balanserar väldigt nära nationalism är det en knivig balansgång. Viktiga frågeställningar som aldrig blir inaktuella.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-03-17 10:24:00
|
|
Beatriz |
Man blir matad sedan bardomsben med patriotismens anda. Tyvärr! Och massmedia glorifierar sådana företeelser. Din dikt: om man tolkar den bokstavligt då förstår man kritiken.Om man tolkar den ironisk Varför vi i Sverige skall vara välsignade av Guds godhet? Paradox!! Djupa tankar som alltid. Kramar!!!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-03-17 11:12:00
|
|
Sten O Andersson |
Uppfödd med amerikanska B-filmer, "Amerika va snällt, men tiden gick" som Tage skrev. Vändpunkten var Graham Greens "Den stillsamme amerikanen" om Vietnam. Sen dess har jag inte sett några amerikanska krigsfilmer och ser i övrigt mest engelska.Nationalkänsla som inlevelse är OK. Set gärna skidskytte om Magda är med, aldrig annanrsEverton om svenskar spelar. etc Skapar intresse och känsla att man är med..
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-03-17 14:39:00
|
|
jk |
1. HUR SKALL ÄKTA ETNICITET FÅ/KUNNA UTTRYCKAS?
Äkta vadå sa du? Ring kennelklubben om du vill ha en stamtavla.
2. VILKA KOLLEKTIVA BEHOV ÄR MÄNSKLIGA OCH LEGITIMA,
VÄRDA ATT FÅ TILLFREDSSTÄLLAS? till exempel av en nation
Har jag missat något. Är du en siamesisk tvilling eller?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-03-17 15:59:00
|
|
Vivi-Ann |
Det är svårt det där, denna balansgång. Vad man än gör blir det fel, kritiker hittar alltid nåt att kritisera. Jag älskar också min hembygd, men skulle även kunna bo på annan ort. Patriotism och nationalism är för mej negativt. Vi människor lever alla under samma himmel och är ett med universum.
Jag tackar ändå min Gud att jag blivit född i ett land förskonat från krig. Kramar från Vivi
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-03-17 22:40:00
|
|
Marcus P |
Patriotism? Vad är det? Är det tornedalsfinnens känsla av gemenskap med malmöiten?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-03-18 08:41:00
|
|
SHQ |
Instämmer. bra att att någon tar tag i Hollywoods manuslabratorier som spyr ut skit. I Black Hawk down så beskrivs somalierna De som USA då skulle hjälpa och nuförtiden bomba som en enda stor svart massa.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-03-18 10:03:00
|
|
ingmar |
Etnicitetsprängstoff! Bra att kyreus tar upp etniciteten både som samhällskraft- och "samhällsfara"
eller åtminstone en kraft att observera!!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-03-18 10:12:00
|
|
slackerbitch |
patiotism, nån därute som kan ge en bra defintion?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-03-18 10:19:00
|
|
"utrikeskorren" |
USA:s "världspropaganda" efter 11/9 bör sannerligen granskas
kritiskt.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-03-18 11:13:00
|
|
David |
Jag frågar mig: Varför bombarderas vi av Amerikansk propaganda? Varför går såna filmer upp på Svenska biografer? Man kan fråga sig vad som är patriotism och i fall den överhuvudtaget har något existensberättigande. Men varför Amerikansk patriotism i Sverige?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-03-18 13:45:00
|
|
malcolm d. |
Med skam i byxorna måste det sägas: det är ´vi och dom´, ´hata - älska´, sånt snack, sådana synsätt som håller de internationella världsturneringarna...spännande.
En farlig, men "härlig" patriotism!
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-03-18 13:48:00
|
|
Flemens |
Mja, här ser man hur ens politiska filter fungerar. Jag tyckte själv och då är jag ingen större USA-vän att filmen var mycket kritisk till att USA orsakade så många människors död för att jaga en lokal krigsherre. Som en av krigsherrarna sa så hade inte våldet stoppats även om USA hittat honom.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-03-18 13:58:00
|
|
Greger |
Ursäkta såg vi samma film? Om du tycker att Blackhawk Down är en prokrigsfilm så är du fan helt väck. Visst det var lite amerikansk slisk på slutet men att dra in Pearl Harbor i samma klass visar att du har noll koll.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-03-19 10:40:00
|
|
Nils-Eric Wenggren |
En av de viktigaste frågorna på Sourze just nu. Det är synnerligen sorgligt att se hur många ungdomar som "går på" Hollywoods förföriska
propagande-reklam, typ Pearl Habor mm
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-03-19 13:38:00
|
|
jakob |
Undrar hur mycket "filmstöd"
gänget bakom den här soppan fick av Pentagon?
|
| |