Inför kristendom på schemat

Den här tråden diskuterar artikeln Inför kristendom på schemat.
Inlägg #1: Postat: 2002-03-15 14:25:00
Q
Ja hurra! Inför KRISTENDOM just. Obligatorisk närvaro även för muslimer, buddister, Jehovas vittnen, judar, hinduer mm. Lär er INTE om andra religioner i ämnet RELIGION, som ju faktiskt existerar om än i liten omfattning. Huh nej, det vore ett steg bakåt i utvecklingen. Globalisera mera - inför korståg som Bush gentemot Afghanistan, tvinga på hela världen den bästa religionen av alla.Jippiie!
Inlägg #2: Postat: 2002-03-15 14:29:00
ma
varför det? varför bara just kristendom... det skulle väl bli lite orättvist..
Inlägg #3: Postat: 2002-03-15 14:57:00
Martin R
Ja jisses. Visst, låt oss alla följa tio budord, varav de två första innebär att svära trohet till en gud som tycker att man ska få slå sina slavar utan straff så länge de inte dör samma dag, som låtit barn slitas i stycken av björnar för att de retat en flintskallig profet, som uppmanat till mord/våldtäkt av hela städer, och som dränker miljoner oskyldiga spädbarn och djur för att människor i gemen blivit för onda.

Jag skulle hellre se folk anamma Darth Vaders moral än den kristne gudens.
Inlägg #4: Postat: 2002-03-15 15:24:00
Anders Linnard
Vad hände med att respektera dina barn? Utnyttja inte arbetarklassen? Sprid inte lögner om universum som du inte vet något om? Ha gärna andra gudar jämte mig, så länge du respekterar mina annhängare också? Nä just fan, de stod ju inte med.
Inlägg #5: Postat: 2002-03-15 16:46:00
Jesper N
Jag tror man måste vara kristen för att tro att kristendomskunskap är enda vägen till respekt för andra människor. Varför inte bara var snälla mot varandra?
Inlägg #6: Postat: 2002-03-15 19:18:00
Obs
När jag började grundskolan 1987 fick ve be "Fader vår" och sjunga psalmer varje morgon ända till årskurs tre. Nu i efterhand tycker jag det var jäkligt fel.
Inlägg #7: Postat: 2002-03-15 19:45:00
Mika
Bra idé. Tyvärr tror jag att både multikulti-maffian och de muslimska kravautomaterna skulle börja gnälla om rasism och fascism. Notera att det är bara är fascism när det är frågan om vår egen religion, inte när det gäller exempelvis islam
Inlägg #8: Postat: 2002-03-16 13:55:00
Fredrik Vargas Friberg
Likaså jag var tvungen 1987-88 be till den kristne guden, och tacka för maten. Ideén om de tio budorden är god, men däremot borde det vara demokratins uppgift med sina principer, vara budorden.
Inlägg #9: Postat: 2002-03-16 14:33:00
ODH
Hahaha...javisst sörru, mer irrläror på schemat, halleluja!
Inlägg #10: Postat: 2002-03-16 15:57:00
Neona
Skulle kristendom på schemat leda till godare människor menar du? Blåögt
Inlägg #11: Postat: 2002-03-20 22:52:00
josefina
själv anser jag att religionskunskap är tillräckligt.
däremot kanske man borde låta filosofi och religionskurserna vara större, där får man lära sig att tänka själv, sätta ord på sina egna värderingar, det istället för att bli i tutad ngt som inte är mer rätt än ngt annat. Är det inte bättre att lysas upp om humanismen istället?
och om inte, varför?
Inlägg #12: Postat: 2002-03-23 21:44:00
Jonas
Helt rätt! Inför kristendom på schemat så att ungarna lär sig om de massmord som utförts i denna religions namn! Korstågen, Inkvisitionen och häxjakten är några exempel på hur denna religion har yttrat sig genom tiden.
Laddar...