|
Inlägg #1: Postat: 2002-03-15 15:01:00
|
|
tobias |
men hur vettigt är det att straffa folk för att de använder en drog som borde vara likvärdig eller tillomed mindre skadlig än alkohol och tobak. vad ger det för signaler? dessutom behöver det inte betyda att missbruket ökar för att vi för in en drog till. tror du t.ex. folk skulle äta mer ost om vi införde en ny ostsort? jag skulle också vilja påstå att cannabis är minst kostsamt ur samhällsekonomiskt perspektiv.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-03-15 15:08:00
|
|
Turk |
Men vi har ju redan cannabis !
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-03-15 15:17:00
|
|
sez |
Men iq-badboll.
Det är principen att människor inte ska få ha vad dom vill i kroppen som gör mig sne.
Det är inte statens sak att straffa mig för vad som finns i min kropp.
Egentligen borde allt legaliseras för eget bruk, men till att börja med ska cannabis avkriminalliseras, för att visa människor att staten gör skillnad mellan farliga och mindre farliga droger.
Regelrätt hyckleri är vad dom sysslar med.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-03-15 15:56:00
|
|
Abel |
Nej, för många räcker det uppenbarligen inte med de droger "vi redan har". Vidare har lagstiftningen stått oförmögen i att åstadkomma en avhållande effekt på missbruket. Istället leder kriminaliseringen till marginalisering och stigmatisering av droganvändare i samhället. Förbudslagstiftningen åsamkar idag individen större skada än drogen i sig - samtidigt är cannabis mindre skadligt än alkohol och tobak. Och just därför skall, och kommer den legaliseras.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-03-15 16:55:00
|
|
JSK |
Det vi har sett med alkoholen är väl att det inte finns något positivt med en illegal marknad. Hembränt, ungdomsfylleri, smuggling, langning och svartklubbar finns bara på den illegala delen av marknaden.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-03-15 20:59:00
|
|
P.A |
NEJ, det räcker inte med de droger vi har. De droger vi har passar inte alla och är rent av OLÄMPLIGA för många människor. Jag vet personligen två personer som valt att börja röka marijuana istället för att dricka alkohol eftersom de gjort så pass mycket dumheter förstörelse och misshandel i fyllan att de inte längre vill dricka det.
Rent skitsnack att de skapar mer problem.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-03-16 12:15:00
|
|
Chris |
Men svaga människor ska inte ha varken sprit eller knark. De är svaga till sinnet och bör ta professionell hjälp för att hantera sina svagheter.
Bara svaga människor skyller på fyllan när de gör dumheter, nykter eller inte du är fortvarande ansvarig för dina handlingar.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-03-16 14:10:00
|
|
Per |
-och hur stor del av resurserna läggs ned på ovanstående behandling? jämför med hur mycket resurser samhället lägger ned på att jaga enskilda BRUKARE av framförallt cannabis, så kanske du får dig en chock. systemet fungerar inte, och kommer därför att behöva ändras.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-03-17 01:02:00
|
|
tobias |
jag tror i stort sett alla som fastnar i ett missbruk, alltså som blir beroende av drogen så pass att hon inte kan leva ett normalt liv, är främst de som har antingen nån sorts psykiska eller sociala problem, dessa kommer man knappast åt eller löser genom att fördömma dem och jaga dem.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-03-17 02:19:00
|
|
Mia |
Jag säger bara, du har rätt Maria R. Alkohol ingår i vår "kultur", den går inte att göra sig av med, visst finns även cannabis men inte alls i den utsträckningen, varför släppa in den ytterligare. Canna bis har negativa verkningar på psyket, s k haschpsykoser förekommer.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-03-17 21:01:00
|
|
Abel |
Så du menar därmed att målsättningen i ett narkotikafritt samhälle är realistisk? Vi skall visst vara där inom tio år, om vi skall lita till Socialministerns lovord.. Men när vi ser till att lagstiftningen saknar preventiv effekt på narkotikasituationen och istället orsakar mer skada än drogerna i sig så vittnar verkligheten om ngt helt annat.
|
| |