Gör en invandrare till minister!

Inlägg #1: Postat: 2002-03-15 00:56:00
Joakim
Ibland måste man ta till drastiska åtgärder för samhällets bästa, och att kvotera in kvinnor/invandrare är just en sådan sak. Dessutom finns det många inkompetenta män som besitter poster just för att de är män...och hur j*vla bra är det!?
Inlägg #2: Postat: 2002-03-15 01:52:00
Runar
Jag tycker inte att det är bra att ta till rasistiska och sexistiska åtgärder. Det förvärrar bara problemet.
Inlägg #3: Postat: 2002-03-15 12:48:00
Marcus P
Att veta hur det är att vara invandrare är i mina ögon ett hyggligt viktigt kriterium för att "vara lämplig för jobbet". Vi kan ta kvoteringsdiskussionen en annan gång; i det här fallet är det just lämpligheten jag pratar om.
Inlägg #4: Postat: 2002-03-18 13:55:00
Runar
Tja... det är inte så dumt egentligen Markus. Vi kan utöka det också: En företagare är mest lämpad att vara näringsminister. Finansministern skall vara ekonom och inte ha etta i matte från gymnasiet som vissa har. Jorbruksministern bör vara bonde. Försvarsministern officer. Justitieministern domare. Arbetslös arbetsmarknadsminister.
Inlägg #5: Postat: 2002-03-18 13:57:00
Runar
Och miljöministern måste vara med i greenpeace naturligtvis.
Inlägg #6: Postat: 2002-03-18 16:15:00
Marcus P
Var inte en sån tönt. Finansministern behöver inte vara utbildad ekonom men bör förvisso ha koll på finanser. Likaså bör justitieministern kunna lagen och miljöministern ha koll på miljöfrågor vilket inte är samma sak som att vara med i Greenpeace. En försvarsminister med militär bakgrund är faktiskt inte heller så dumt. Däremot bör inte näringsministern ha eget företag. Vart försöker du egentligen komma, Runar? PS. Jag stavar mitt namn med ett c. Det är ganska lätt att upptäcka.
Inlägg #7: Postat: 2002-03-19 16:52:00
Runar
Tönt kan du vara själv. Det är precis samma förslag att en företagare är näringsminister som att en invandrare är invandringsminister. Fördelen är att de har kunskap om att vara näringsidkare/invandrare men nackdelen är att de kan agera i egen sak. Det var dit jag ville komma, att det finns både fördelar och nackdelar. Men varför är du inkonsekvent?
Inlägg #8: Postat: 2002-03-22 19:35:00
Marcus P
Det är inte alls samma sak. För att ditt antagande ska stämma krävs det att ministern ifråga själv ska gynnas - otillbörligen - av den politik haon driver. Och jag kan inte se hur det ska vara möjligt. Tvärtom har det visat sig att politiker som själva är invandrare ofta varit de som vågar kritisera "invandrargruppers interna problem".
Laddar...