|
Inlägg #1: Postat: 2002-03-13 17:41:00
|
|
Olof Öberg |
Förresten så kommer Bill Gates från en välbärgad familj så han startade inte med tomma händer. Jag tror han hade 1 miljon eller så som startkapital.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-03-13 19:10:00
|
|
gustav almestad |
tycker också att percy borde behållt allt, det handlar inte om att man skall ge mer pengar till välgörande ändamål - det handlar om att man skall ta reda på vad som är fel i systemet och åtgärda det. visste inte det där med bill gates, men det är oviktigt, jag ville mest säga att det inte spelar någon roll om man "arbetat ihop" sin extrema rikedom eller inte. gränsen kan jag inte uttala mig om, och jag tycker inte att det är intressant eftersom det inte är någon lagstiftad gräns jag är ute efter.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-03-13 19:24:00
|
|
Olof Öberg |
Vem påstår att det är något fel på systemet? Du. Så vad är problemet? Att Gates har för mycket pengar när folk svälter i andra delar av världen? Svälter de i så fall pga hans förmögenhet eller beror det kanske på att det pågår krig och annat elände där? Eller är det löneklyftor som du ser som problemet? Varför är klyftor ett problem? Först måste du definiera vad som är problemet och varför och sedan kan du hitta en lösning och förklara varför.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-03-13 20:19:00
|
|
Marcus P |
Problemet är att de ekonomiska värden som finns på jorden i en strid ström transporteras från den fattiga periferin till det rika centrum, allt maskerat av en seglivad myt om något vi kallar valfrihet. Lösningen? Jag har ingen. Kommunismen trodde att den hade en, men det gick åt helvete på alla sätt och skapade dessutom samma problem som den trodde att den löste. Ska vi vänta på nästa fräsiga utopi? Jag vet inte. Men jag har i alla fall identifierat problemet.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-03-13 20:40:00
|
|
gustav almestad |
tack priftis, det där förklarade du bra så att jag slapp. olof: problemet är att det överhuvudtaget finns människor som kan och vill punga ut 400.000 spänn för en golfvagn i krokodilskinn. problemet är att man värderar saker helt åt helvete och jag tar mig friheten att peka ut kapitalismen som bidragande faktor.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-03-13 21:57:00
|
|
Olof Öberg |
Ni undviker fortfarande att definiera exakt vad problemet är. Är det t ex ett problem att, tydligen, ekonomiska värden transporteras från den fattigar periferin...etc? Är det detta som gör att folk svälter detta är ett konkret problem anser jag eller beror det på något annat? Att jag inte är förmögen beror det på att Barnevik fick en representant för en kapitalistfamilj att avtala honom en andel i ABBs framgång eller beror det på min egen lathet?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-03-13 22:08:00
|
|
Olof Öberg |
Ett för tydligande. Varför är det ett problem med denna transport? Skulle dessa värden överhuvudtaget finnas utan mottagarens möjlighet till förädling. T ex så har teak träd betydligt lägre värde för en fattig bonde i Brasilien än för en möbelköpare i Kalifornien. det jag vill säga är att för en familj i Sudan så är fred, rent vatten och mat betydligt viktigare än att Barnevik inte skall få ackumulera miljontals kronor - och ingen har visat att det senare skulle förhindra det tidigare.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-03-13 22:28:00
|
|
gustav almestad |
alltså, jag vill bara att man ska ifrågasätta varför någon enskild person kan disponera över flera miljarder kronor. att sitta på en förmögenhet man inte kan göra av med ens om man skulle vilja är helt sjukt. om det är ett problem eller inte är naturligtvis en värdering, och jag tycker helt enkelt att det är absurt.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-03-13 22:57:00
|
|
Olof Öberg |
Att disponera flera miljarder kronor är ju vad vi låter våra folkvalda göra och det är ju inte ens deras pengar. Vad menar du med att "göra av med"? Om Barnevik skulle ha investerat pengarna i något nytt lovande företag som skapade jobb vore väl det bra, eller hur? Om det dessutom gjorde att han blev än mer förmögen så är väl det inget dåligt utan ganska ovidkommande.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-03-14 10:42:00
|
|
Marcus P |
Nu har jag en chans att anmärka på en särskrivning hos Öberg. Det inträffar inte ofta. Men eftersom jag ogillar det sättet att debattera ska jag inte göra det utan istället ställa följande motfråga: Vem bestämmer vad som är ett värde?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-03-14 11:53:00
|
|
gustav almestad |
ett förslag är att företagets styrelse använder vinster till nyinvesteringar direkt istället för att ge dem till percy. och du kan väl ändå inte påstå att våra folkvalda kan klassas som en enskild person? det är ju dessutom knappast så att de kan använda pengarna hur som helst till skillnad från percy och det är ju detta som är grejen - jag tänker inte behöva lita på att de som sitter på rikedomen använder den på bästa sätt, för det tror jag inte de gör.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-03-14 11:55:00
|
|
Olof Öberg |
Jo, jag såg att det slank in ett för-tydligande. Vilket inte är så konstigt när det mesta jag läser är på engelska och min tangentsbordsuppsättning är amerikansk, så jag får göra en extra ansträngning för att skriva korrekt svenska. Frågan förstår jag dock inte riktigt. Vid en transaktion bestäms ett värde av köparen och säljaren...?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-03-14 13:45:00
|
|
Marcus P |
För att inte tala om hur svårt det blir när man sitter med ett tyskt tangentbord. Nå. Det är väl priset som bestäms av köparen och säljaren. Är pris och värde samma sak? Prismekanismen är ETT sätt att relatera värden, och då avses endast ekonomiska värden. Hur är det med värden av icke-ekonomisk natur? Etiska? Sociala? Nu glider vi ifrån Percys pension, men jag är kvar i min ursprungliga problemdefinition.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-03-14 14:07:00
|
|
gustav almestad |
nu blir vi så filosofiska som jag önskat. överhuvudtaget känns det som att folk aldrig tänker på att det finns en skillnad i pris och egentligt värde, vilket kan vara riktigt intressant att fundera över när man t.ex. talar om hyresregleringen.
pris är betydligt mindre abstrakt att tala om, och klumpar man ihop det med värde som är så abstrakt att det nästan försvinner blir det automatiskt åt helvete.
|
| |