Kosmetikans hyckleri

Inlägg #1: Postat: 2002-03-11 21:26:00
elin
du brinner lite åt fel riktning, tycker jag. som brist på smink kommer göra hela världen tråkig och grå. som om vi inte kommer att vara olika och som om vi kommer att hata det annorlunda mer än vi gör nu.
Inlägg #2: Postat: 2002-03-11 23:42:00
Christer H
Fel om Birgitta Dahl. Hon sminkar och klär sig väldigt medvetet och får bröm för det av "stilorakel". MVHCH
Inlägg #3: Postat: 2002-03-12 16:45:00
elin
spelar det nån roll?
Inlägg #4: Postat: 2002-03-13 11:44:00
Daniel
På allvar då: Likt kapitalism versus kommunism är frågan om huruvida vi ska göra det lika för alla genom att förbjuda skillnaderna eller ge var och en möjligheten att utnyttja de medel som finns för att påverka sin ställning en mycket gammal fråga. Kommunisterna visade att det inte går att skapa jämnlikhet mellan klasserna genom att förbjuda privat ägande. Lika så tror jag inte det går att utrota könsrollerna genom att förbjuda smink, svaret är inte så enkelt.
Inlägg #5: Postat: 2002-03-13 12:35:00
elin
det tror inte jag heller. jag har redovisat en ide som först och främst är ute efter att trappa ner våra kroppsideal, vad vi själva kan göra för oss själva och andra. den främsta saken man kan göra för jämställdhet, tror jag, är lika lön och lika chans att utvecklas.
Inlägg #6: Postat: 2002-03-13 12:36:00
elin
men sedan har vi också gamla könsbaserade beteendemönster som är grunden till en massa konflikter könen emellan. jag underar om man inte skulle komma varandra närmre om vi inte var så totalt inne på iden om att våra kroppar först och främst är till för att behaga.
Inlägg #7: Postat: 2002-03-13 12:39:00
elin
jag tror att ju lägre självförtroende man har, desto mer spelar man på kroppen och könsliga klyschor vet ej om det stavas så. och de ideal kvinnor har idag lämnar inte en suck till en chans att vara nöjd med "sej själv" som man kallar det, vad man egentligen menar är "sin kropp"
Laddar...