En katalog av coola brudar

Inlägg #1: Postat: 2002-03-11 01:38:00
Henrik
Jo, en man springer bättre om man med bättre menar snabbare. Att kvinnan utifrån sina förutsättningar kan göra lika bra/bättre resultat är en annan sak, men reultaten blir fortfarande inte bättre.
Inlägg #2: Postat: 2002-03-11 02:05:00
Oskar S
Exakt min mening. Tjejerna kan prestera otroligt bra resultat men de kommer inte upp till killarnas nivå.
Jag hatar att behöva säga det men biologin spelar roll i det här fallet.

Jag är inte emot tjejsport och kollar lika gärna på tjejer som killar på friidrottsVM.

Jag tycker inte att min artikel spricker, jag var mer inne på att trösta den manliga egotrippen...
Hey - I´m on your side!
Inlägg #3: Postat: 2002-03-11 15:01:00
Johanna
Ok, jag godtar förklaringen... men jag tycker fortfarande att det är fel att kalla prestationen för bättre... isånafall får man kalla det för snabbare/längre el vad det nu handlar om. Jag förstår inte varför man ens bemödar sig om att jämföra kvinnlig idrott med manlig eftersom den i och med det alltid kommer klassas som "andra klassens idrott" pga de biologiska skillnaderna som tyvärr finns...
Inlägg #4: Postat: 2002-03-11 22:19:00
Christer H
"Biologiska skillnader som tyvärr finns..." Du blottlägger ju ett gravt fall av penismuskel-avund. Är det så illa? Ville du helst vart pojke, som din bror? Jag kan trösta dig med att vi män avundas dig din livmoder och din förmåga att ge liv. Jag älskar de biologiska skillnaderna! Men hur är det med manliga och kvinnliga skyttar? Curlingspelare? MvhCH
Inlägg #5: Postat: 2002-03-11 22:31:00
Christer H
Oskar, vad är syftet med att prognosticera denna degradering av männen? Lista coola kvinnor? Förmodar att det är nån slags intellektuell lek för att peppa kvinnsen...Fast då är du inne på Tobias Löfgrens missriktade tankebanor. Vilken Christer tilltalar du förresten? Kyreus? Jag har iaf inte efterfrågat nån lista, Puh! MvhCH
Inlägg #6: Postat: 2002-03-12 12:26:00
Oskar S
Christer K, djävulens förespråkare och språkrör här på sourze.
Jag skyller allt på honom. Tobias Löfgrens artikel - låter intressant, bör nog kollas upp.

Du kan inte anta att Johanna vill ha en penis enbart för att hon tycker att det är tråkigt att tjejer är svagare rent fysiskt... det är att dra slutsatser i förväg. Och helt seriöst - inte fan är man avundsjuk på att inte behöva föda, det är ju ingen direkt angenäm upplevelse efter vad jag hört...
Inlägg #7: Postat: 2002-03-12 13:35:00
Christer H
Helt seriöst, det är man visst. Jag är inte den som myntat begreppet "livmoderavund" hos män. Det är vedertaget i psykbranschen. Och, se hur "urmodern" dyrkats genom kulturerna. "Angenäm" är nog inte rätt ord, men "livets största upplevelse", brukar jag höra. Och jag håller fan med! MvhCH
Inlägg #8: Postat: 2002-03-12 14:45:00
Oskar S
OK, now you´re freaking me out...

brrrrrrrrrrrrrrr
Inlägg #9: Postat: 2002-03-14 20:25:00
Johanna
Ehm... möjligt att jag kanske hade velat varit född till kille i vissa lätträknade lägen. När det gäller att accepteras som fotbollsspelare fullt ut o inte bli hånad för att "tjejer inte kan spela fotboll"...
Inlägg #10: Postat: 2002-03-14 20:25:00
Johanna
i såna lägen kan jag tycka att de biologiska skillnaderna inte är speciellt roliga. Att de "stora starka killarna" alltid får de bästa träningstiderna, mest pengar osv, medan tjejerna får sluta spela när de kommer upp i tonåren för att det inte satsas på damfotboll, då tycker jag att skillnaderna är pissdåliga! Nu betyder inte det att jag i största allmänhet vill va man, eller att män o kvinnor skulle va exakt likadana. Håller med om att skillnaderna oftast är ngt bra.
Inlägg #11: Postat: 2002-03-14 20:26:00
Johanna
Det som däremot är till ondo är att man alltid bedöms/rangordnas utifrån dessa skillnader!
Inlägg #12: Postat: 2002-03-14 22:52:00
Christer H
Var glad jag blir för din skull, Johanna att det inte var projicerade kastrationskomplex du lider av. Men vilka människor umgås du med? Eftersom du ALLTID bedöms och nedrankas för att du är kvinna.... Jag bedömeroch behandlar folk efter kön när det är relevant. Dvs när sex är inblandat och när det gäller att lyfta tungt... Mvh CH
Inlägg #13: Postat: 2002-03-15 11:43:00
Oskar S
Christer - det finns säkert kvinnor som kan lyfta mer än du själv klarar av... bara en notering.

Men för att gå in på Johannas linje - det är nedrans tråkigt att du inte får samma respekt som en forbollsspelande kille och jag menar det verkligen. Anja Gatu skrev en helt fenomenal artikel om ämnet i "fittstim". Den var såpass välskriven att det var svårt att tro att tjejen bakom bara var sjutton år... läs den ifall du inte redan gjort det, du kommer känna igen dig i det hon skriver.
Inlägg #14: Postat: 2002-03-20 18:57:00
Johanna
Oskar: Har läst den men tack för tipset! och tycker hon fångat precis hur det är...
Christer: Känns som du bara är ute efter att provocera... för det första är det inte människor jag umgås med som nedvärderat mina kunskaper på fotbollsplan, utan de människorna som suttit i styrelser och bestämt.
Inlägg #15: Postat: 2002-03-20 19:02:00
Johanna
Sen finns det faktiskt en ganska allmän åsikt om att damidrott framförallt inom lagidrotten är sämre än herridrott, den bidrar ganska starkt till situationen. Jag tvingar absolut ingen att titta på damidrott om de inte vill, det är benämningen sämre jag hakat upp mig på och som jag tycker är fel.
Inlägg #16: Postat: 2002-03-20 19:03:00
Johanna
I övriga fall är det inte heller människor i min närhet som bedömer mig utifrån mitt kön utan samhället i stort.
För övrigt blir jag lite nyfiken på hur menar när du säger att du bedömer och behandlar kvinnor/män olika när det gäller sex!?
Inlägg #17: Postat: 2002-04-03 12:25:00
Oskar S
Jag tror inte att han menar att han är bisexuell, fast det hade varit ett ganska coolt alternativ. "Jag behandlar mina tjejer så men KILLARNA däremot..." he,he.

Det här handlar tyvärr om traditioner och det kommer att ta ett bra tag innan tjejsporten får samma status som herrarnas. Vi har trots allt odlat myten om våra prestationer ändå sedan antikens dagar så försprånget är stort. Å andra sidan är ju tjejernas friidrott hur stor som helst och det är ju fett bra.
Inlägg #18: Postat: 2002-04-03 12:27:00
Oskar S
Tråkigt bara att fotbollstjejer måste vika ut sig i herrmagasin för att bevisa sin "kvinnlighet". att de inte är flator. Som om det skulle vara relevant i sammanhanget på nåt sätt.
Laddar...