Inlägg #1: Postat: 2002-03-10 23:45:00
|
elin |
det vet vi redan, det är mycket belyst som det är. frågan är om kvinnodagen verkligen hjälper.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-03-12 13:09:00
|
Christer H |
Vet vi verkligen det?? Enl BRÅ:s sista rapport misshandlas i snitt 16 kvinnor/år till döds i nära relationer. Hur blir det en i veckan? Löneskillnadsutredningen SOU 1993:7 fann då, 1-8 icke motiverad löneskillnad mellan män och kvinnor. Kvinnomaktutredningen säger runt 5. Dessa procent kan tex förklaras med mäns större benägenhet att jobba över mm. Mao är kvinnor inte speciellt lönediskriminerade. Detta är en feministisk myt, som sprids värre än råttan i pizzan! Mvh CH
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-03-12 19:07:00
|
elin |
det enda som skulle kunna vara till nytta är om demonstranter skriker ut statistik, vilket det inte görs. eller att man på kvinnodagen läser ut den via nyheterna istället för att bara säga att det har varit feministiska demonstrationer.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-03-13 17:38:00
|
kajsa |
men hallå christer h!!! har du någonsin funderat över "mäns benägenhet att jobba över" och varför det är så, varför de har möjlighet att jobba över?
visst kan löneskillnader vara motiverade med tanke på utbildningsnivå osv, men hur kommer det sig då att kvinnor lyckas hamna just där lönen är som sämst hela tiden?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-03-13 18:45:00
|
MarieS |
ja.en fråga är också vad som motiverar låga löner inom ex vårdyrken och andra kvinnodominerade branscher.
"myt"-det resonemanget tar nog rekord i dumhet.Eller i strutsbeteende.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-03-14 12:40:00
|
Christer H |
Jag har visst funderat över mäns benägenhet att jobba över. Men det är en helt annan fråga! Mc G påstår saker om våld och löner som inte stämmer. Det är kunskap som krävs om vi skall diskutera jämställdhet, inte myter. Och själv ställer du ju bara frågor.....? Kom med fakta, innan du kallar mig struts och dum! Mvh CH
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-03-14 22:14:00
|
Christer H |
Ursäkta Kajsa och Marie, jag tilltalade er som en person i senaste inlägget. Men ni verkar vara två olika individer, fast ni ställer lika insinuanta frågor bägge två. I stället för att motargumentera och bemöta mina invändningar mot Mc G. Mvh Ch
|
|