Inlägg #1: Postat: 2002-03-10 16:22:00
|
Emma |
forts.
du verkar bitter och jag tycker du ska droppa den grejen och börja trivas med ditt osminkade jag, och därmed visa upp att det finns alla sorters människor och alla är lika vackra på sina vis.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-03-11 00:31:00
|
elin |
snälla börja inte köra på avundssjukateorin för då kan vi lika gärna skita i det. det är *inte* en kvinnofälla att offra sig för en annans skull. det är en sak att springa runt med en golvmopp i någon snubbes hem utan att ha ett eget liv, det är en helt annan sak att värna om sina medmänniskor.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-03-11 00:35:00
|
elin |
att du ska ta ansvar för andras dåliga självförtroende gjorde jag mycket klart. det verkar inte som om du argumenterar utan snarare klagar. normen utgörs av varje enskild individ och vårt ideal är helt åt helvete och får folk att må skit.
den största insikten är den om orsak och värkan om det stavas rätt, alltså att allt vi gör och till och med tänker kommer att påverka någon annan. det är därför alla har ett ansvar att vara goda och få folk att känna sig trygga med sig själva.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-03-11 00:38:00
|
elin |
och, ursäkta mig, men hur kan du komma med någonting som "jag sminkar mig för att jag gillar det" efter hela den artikeln som förklarar varför vi gillar det? kom på någonting nytt, då kan vi snacka.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-03-11 09:51:00
|
Emma |
ja jag klagade, jag klagar på att du har fel enligt mig. bara för att du tycker dig ha hittat svaret på varför jag sminkar mig behöver inte det vara rätt förklaring för mig. jag tycker VISST att det är en kvinnofälla att sitta och tänka hela tiden på vad andra tycker OM MIG det är ju precis det patriarkatet gör mot oss varje dag "Du får inte klä dig i ditten och datten för då blir du våldtagen" är ju en klassiker.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-03-11 09:54:00
|
Emma |
forts. du går patriarkatets ärenden när du klankar ner på vad som anses vara typiskt kvinnligt. varför ska jag ANPASSA mig efter andra? det är ju det jag vill slippa genom att kämpa för jämställdhet!
orsak och verkan, ja, men det går inte alltid. för mig måste jag komma först och kampen sen. annars kan jag inte köra kampen ärligt.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-03-11 15:34:00
|
Trojan |
Emma...Du sminkar Dig för att Du har lärt Dig det. Anledningen till att Du har lärt Dig det, är för att det är det som förväntas behaga oss män. Simple fact. Ett gott självförtroende används inte som en ursäkt för att följa med strömmen...det används som en styrka för att kunna stå emot den.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-03-11 19:21:00
|
Emma |
simple fact för dig men inte för mig. medans alla dom som nu skriker åt mig att sluta sminka mig sminkade sig, sminkade inte jag mig men blev uppskattad ändå. jag vet mitt eget värde, och jag vet att ibland vill jag sminka mig och ibland inte, och jag vet att jag SKA ha rätt till att göra hur jag vill. det du trojan skrev om styrka var riktigt bra och fick mig att tänka till extra, men det stämmer helt enkelt inte in på mig. jag står emot båda strömmarna.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-03-11 21:11:00
|
elin |
varför är inte det rätt förklaring för dig? vad tror du din sminkide har kommit från?
för övrigt handlar det inte om att tänka på vad folk tycker om dig utan på vad du kan göra för att få folk att må bättre om sig själva.
det typiskt kvinnliga är designats för att stödja patriarkatet. förklara för mig logiken i att få jämställdhet och på samma gång hålla fast vid det. gör vad du vill, men tänk på vad du gör.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-03-11 21:26:00
|
Per |
Folk ska alltså inte handla efter sin egen vilja, utan efter hur de kan göra det bra för andra? ... Skriker altruism lång väg... Man lever för sin egen skull först och främst. Inte för att ansvara för alla andras handlingar... Du har en förklaring och tror du kan klistra den på alla.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-03-12 17:06:00
|
elin |
jag menar på att smink inte är någonting naturligt, utan någonting vi lär oss att uppskatta, att det inte är någonting vi gör av egen fri vilja.
varför kan jag inte klistra min förklaring på alla? det är någonting ingen har lyckats förklara för mig än. att ta den gyllende regeln och förvandla den till en ide om att man ska leva för andra är bisarrt.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-03-12 17:09:00
|
elin |
va lätt det måste vara för en att tycka att man bara kan slänga tillbaka saker helt twistade efter eget tycke, tag ett exempel från min sida: så du tycker att man bara ska skita i allt och alla?
naturligtvis inte, tror du ärligt att jag tycker att man ska skita i sig själv? tror du att det är det eftertänksamhet innebär? tror du verkligen att vi ens har kapacitet att tänka på alla människor?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-03-12 20:45:00
|
Christer H |
Smink är inte naturligt. Däremot sundhet, ungdom, skönhet och stundtals kåthet. Nu stämmer ju inte ovanstående in på alla, jämt. Så när vi vill visa oss attraktiva, så fuskas det friskt. Med smink, frissor, pushups osv. Det är för djävligt! Men förståeligt....för det funkar. Mvh CH
|
|
Inlägg #14: Postat: 2002-03-12 22:36:00
|
Sascha |
Jag tror att det för människan är naturligt att påverkas av sin omgivning, formas i förhållande till andra, lära sig gemensamma koder och språk. I den bemärkelsen är också smink naturligt. För mig. Idag. F.ö. tror jag att du, Elin, motverkar ditt syfte om du försöker rasera en norm genom att förespråka en ny norm. Dessutom höjer du den manliga normen till skyarna, genom att låta den vara rättesnöre för hur du vill att kvinna ska vara.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2002-03-13 12:22:00
|
elin |
knappast. hos mig står den manliga normen under all kritik. som jag har sagt till per: bara för att jag har skrivit om kvinnor betyder det inte att jag tycker att mannen är super. men i övrigt har du naturligtvis rätt, men det betyder ju också att allt är naturligt, vilket det är. ska man alltså skita i allting?
|
|
Inlägg #16: Postat: 2002-03-14 17:05:00
|
AMN |
jag tycker ändå att man kan göra skillnad på att sminka sig för att man vill se snygg ut, och att sminka sig för att man vill se annorlunda ut. Sminkar mig vanligtvis inte, men kan gärna göra helskumma grejer med tjock svart kajal och bisarra färger när jag går på fest. inte fan tror någon att jag ser ut så naturligt. min pojkvän gör ibland samma sak. men det är när tjejer inte kan gå till skolan utan sin mascara som det hela börjar bli obehagligt.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2002-03-20 14:26:00
|
Trojan |
Emma har uppenbarligen inte synat verkligheten. Även den med den minsta möjliga insikt förstår att våra ideal formas av vår omgivning och därmed "lär" oss vad som är vackert. Att skönhetsiealet varierar kraftigt över tid och geografi är tydligt bevis för detta, och om det skulle finnas några "biologiska" grunder för vad som är "vackert", så har det knappast med smink att göra. Finn njutning i det enklaste, så kommer Du även enkelt uppnå den fullkomliga njutningen.
|
|