|
Inlägg #1: Postat: 2002-03-09 21:51:00
|
|
Digeos |
Att du har Citizen Kane på plats 100 är inte relevant utan att den är med på din lista är det relevanta. Jag hoppas att jag inte låter som ett pretto men jag vill inte se en film som I hetaste laget på någon topplista.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-03-09 22:10:00
|
|
valle w |
Vill du inte se "I hetaste laget" på någon lista ska du nog undvika alla former av listor. Att den är ett oöverträffat mästerverk i sin genre är ju inget jag sitter på min kammare och tycker för mig själv. För övrigt känner jag inte till filmen Könssonligan.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-03-09 22:16:00
|
|
valle w |
Jag förstår inte riktigt att man kan uppröras över att människor uppskattar och föredrar goda komedier, levererade med 100 känsla för hantverket och med en befriande chosefri och opretentiös attityd. Över huvud taget förstår jag inte att någon kan uppröras över vad nån annan råkar ha som sin glädje i livet.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-03-09 22:16:00
|
|
valle w |
Dessutom: jag pratar inte om filmhistoriens bästa filmer. Jag har inte sett en promille av filmhistoriens filmer. Jag pratar om mina favoritfilmer. Och jag om någon ska väl veta att Tillsammans är en av dem.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-03-09 22:17:00
|
|
valle w |
Och jo, jag är ledsen, men du låter faktiskt som ett pretto. Vad skulle du annars låta som?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-03-09 22:47:00
|
|
Digeos |
KönssonliganJönssonligan. I hetaste laget är en amerikansk skitfilm men som sagt du får tycka vad du vill, din lista är lite väl amerika betonad. Det görs film utanför Amerika och Sverige.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-03-10 03:07:00
|
|
valle w |
"...men som sagt du får tycka vad du vill..." Tack! Vilken ynnest! Att det görs film utanför Amerika och Sverige är jag väl informerad om, därav de polska, franska, spanska, jugoslaviska, danska, engelska och irländska inslagen på listan. Att sen de bästa filmerna gjorts i USA och att jag som svensk har ett särskilt förhållande till svenska filmer är ju faktum som är svåra att rucka på.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-03-10 03:10:00
|
|
valle w |
Fast än en gång: du skriver "som sagt, du får tycka..." När sa du det första gången? Jag har läst dina inlägg sju gånger nu och ser inte en enda vink om att jag får tycka vad jag vill. Däremot ser jag att någon berättar för mig ganska exakt vad jag ska tycka. Jag är 27 år. Det var längesen jag skaffade en egen vilja.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-03-10 09:58:00
|
|
Digeos |
Den här amerikaniseringen är så larvig, den kommer att döda kulturen. Varför gör USA bäst film i världen? Detta är intressant, jag skulle vilja höra din motivering men det blir svårt för dig att uttrycka dig på kommentarsfältet här på Sourze. Det är som Vesselidis, min vän sa: "Svenskar är mer amerikaniserade än amerikanare själva." amerikanska filmer som det är så här men i allt för många.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-03-10 09:58:00
|
|
Digeos |
Då menar han inte att man måste vara en blond svensk för att vara det utan alla är det här i Sverige, hur ofta ser du en icke Amerikansk film på bio, ungefär var tjugonde låt på radio är svensk. Detta tycker du förståss inte är ett problem men jag kan avslöja en sak för dig, det är det. Amerika gör inte världens bästa film, basta. Bara att påstå det är larvigt, när jag läser dina texter så får jag för mig att du är en akademiker men ett påstående som det får mig att tvivla.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-03-10 10:00:00
|
|
Digeos |
Sen så kan du inte gå efter amerikanska top 100 listor för där är 75 filmer av 100 amerikanska och då slänger de in en film som I hetaste laget, du hittar säker Preatty Woman där på en top tio plats men det betyder inte att det stämmer. Jag tycker att de har gjort bra film, det är självklart men att de har gjort bäst film är är ett inkorrekt påstående. Ta bara det exemplet som du har gett mig: " Vill du inte se "I hetaste laget" på någon lista ska du nog undvika alla former av listor."
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-03-10 10:00:00
|
|
Digeos |
De glorifierar sin egen kultur, det finns inget annat land i världen som expanderar hela sin livsstil som amerikanerna genom film. Du kan få reda på mycket genom att se en film som True Lies, araber är skurkar, araberna är helt ociviliserade och de är dessutom kommunister.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-03-10 10:01:00
|
|
Digeos |
Allt för många amerikanska filmer gör detta misstag, de trampar på andra genom sin egen filmkultur. Jag har massvis av exempel, har du sett Courage Under Fire? Patella: That mother fucker. Ohps. sorry Lieutenant. That Irakian. Efter det kommer Denzel Washington in som Lieutenant Colonel Nathaniel Serling: No soldier you where right the first time. Digeoshotmail.com
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-03-10 10:57:00
|
|
valle w |
Jag använder oerhört mycket plats i de krönikor jag skriver åt att motivera just varför olika filmer jag gillar är bra. Sen har du naturligtvis fullkomligt rätt i att det görs en massa patriotisk-rasistisk-sexistisk dynga i USA, avsevärt mer dynga än guld för övrigt, men det är ju inte så att det smittar av sig på alla filmer.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-03-10 10:59:00
|
|
valle w |
Och jag har sett "I hetaste laget" tiotalet gånger i livet, men inte hittat några antiarabiska tongångar i den. Men jag är väl blind och indoktrinerad.
Och då ska det föras till protokollet att vänner till mig tycker jag har alldeles för mycket prettofilm på listan.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-03-10 11:05:00
|
|
valle w |
Problemet med det här lilla meningsutbytet är att olika saker rörs ihop. Amerikanisering och kulturimperialism är givetvis ett kulturellt hot, men att skylla det på "I hetaste laget" är väl lite egendomligt. Den gjordes ju t.ex. av en europé.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-03-10 11:23:00
|
|
Digeos |
Att amerikansk skräpfilm kan göras av icke amerikaner är inget nytt, se bara på finnen som gör amerikansk skräpaction Harlin. L. Hallstörm är duktig på att göra sockersöt film ala crap. Sen så är det klart att det görs en del bra amerikansk film men jag håller inte med om att de gör den bästa filmen i världen, vi har ju trots allt två av världens bästa regissörer och manusförfattare, Lars von Trier och Ingemar Bergman.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-03-10 13:32:00
|
|
Danne |
Skriver Juanita också under synonymen Digeos? Jag tror det iaf.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-03-10 19:55:00
|
|
erik |
Han heter Ingmar.
|
| |