Kylies arsle gör mig gråtfärdig

Inlägg #1: Postat: 2002-03-03 16:15:00
Michael Lundahl
Lär henne att normalfallet är rättvisa och jämlikhet... och tbland kommer det inte att vara så. Lär henne att det är FEL och inte normalt. Och när något är FEL så gör man allt vad man kan för att se till att det inte är fel längre... istället för som sker idag, d.v.s. att man vältrar sig i det och förklarar för världen "Titta så synd det är om mig! Jaaa... så är det mot oss kvinnor... det är så SYND om oss!".
Inlägg #2: Postat: 2002-03-03 16:19:00
Michael Lundahl
Får jag en dotter eller fler kommer jag aldrig att lära henne att hennes liv är kört bara för att hon är tjej. Jag kommer att lära henne allt hon har rätt att få och vilka verktyg hon har för att kunna skaffa det hon har rätt till. Jag tänker aldrig knäcka henne genom att tala om för henne att hon är av fel kön. För henne ska det vara normalt att vara jämlik och slåss om förstaplatsen... och inte som sker idag... att döttrar får lära sig att de alltid kommer sist.
Inlägg #3: Postat: 2002-03-03 19:30:00
Crister H
Michael, du har så rätt, igen! Det "kollektiva feministansvaret" kanske är problemet? Mvh CH
Inlägg #4: Postat: 2002-03-03 20:34:00
sofia
som sagt, läs gärna mitt inlägg: "aggrofeminism-en mediababe på väg utför", där jag bla säger att jag personligen aldrig kännt mig förhindrad till något väsentligt pga mitt kön. Och att jag ej identifierar mig med elendesbeskrivningar av kvinnors vardag. Däremot är detta med den totalsexuella objektifieringen av kvinnans kropp något som oroar mig, när det gäller unga flickors självbild.
Inlägg #5: Postat: 2002-03-03 20:54:00
Donken
Michael - för en gång skull ger du prov på lite sunda åsikter. Men att uppfostra ett barn att alltid slåss om förstaplatsen tycker jag låter illa. Uppfostra det istället att alltid göra sitt bästa och vara nöjd med sig själv efteråt, oavsett om det blev förstaplats eller ej. Mvh
Inlägg #6: Postat: 2002-03-04 02:02:00
Tyler
Glöm inte vad Michael menar implicit. Att det manliga könsrollen är att vara tävlingsinriktad, stark, vassa arbågar m m. Och det enda sättet en kvinna kan lyckas i samhället är om hon tar till sig dessa attribut. En kvinna kan bara lyckas om hon beter sig som en man. För mannen är normen i samhället! OBS! Ironi.
Inlägg #7: Postat: 2002-03-04 22:43:00
elin
Det sorgligaste som finns är tjejer som inte ens ser att vi lever i en patriarkal värld.
Ge flickan Darling och Fittstim, vid 12 är hon inte för ung för det.
Inlägg #8: Postat: 2002-03-09 02:33:00
Christer H
Elin, ännu sorgligare är ni feminister som vet "bättre" än alla andra, vad som är bra resp dåligt för dem... MvhCH
Laddar...