Inlägg #1: Postat: 2002-03-03 14:28:00
|
fortsättning |
Så det jag vill säga är att ni båda har rätt på olika vis...En tjej på 13 år ska väl inte börja frissa sig därnere..Sen undrar ja vilken kille skulle vilja hålla på därnere med en muffa som är blå eller röd?! Är det upphetsande eller vad?
Mycket bra skrivet av dig...micke...
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-03-03 15:47:00
|
Michael Lundahl |
Det är mycket snack om "13-åriga tjejer" som gör ditten eller datten "följt av ett 2Var är världen på väg". Vilket får mig att direkt fråga: Hur många 13-åriga tjejer gör dette egentligen? Eller är det bara inslängt för att det ska låta mer upprörande? Jag börjar misstänka det eftersom vid 13 års ålder så finns det inte särskilt mycket att raka.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-03-03 15:52:00
|
Michael Lundahl |
Sedan är det väl inget nytt att folk i den ålderskategorin försöker på alla sätt och vis att leka gamla och tror sig vara vuxna bara de härmar vuxet beteende. Och som jag nämnt i tidigare artiklar begriper jag inte nyttan med att till barn säga "Nej såååå får du inte göra. Det får bara vuxna göra. Nu ska du vara barn så jag förbjuder dig". Till vilken nytta då?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-03-03 15:55:00
|
Michael Lundahl |
Om en 13-åring rakar skrevet så visst höjer jag påe tt ögonbryn och undrar "Varför det nu då"? Men denna "Hjäääälp, världen är på väg att gå under"-panik finner jag vara överdriven. Till syvende og sist så är barn i den åldern föräldrarnas ansvar. Varför nämns de inte ens i den här diskussionen? Det är liksom som att barnen kastats ut ur hemmet vind för våg och därför står helt utanför beskydd. Så är icke fallet.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-03-03 16:40:00
|
Per |
"begriper jag inte nyttan med att till barn säga" för att i nästa kommentar vända på dig och plötsligt hänvisa det till föräldrarnas anvar. inkonsekvent å det grövsta.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-03-03 17:29:00
|
Michael Lundahl |
Vari ligger inkonsekvensen? Anser du att den första kommentaren fråntar föräldrar till 13-åringar allt ansvar för sina barn eller vad är det för galen koppling du gör egentligen? Eller du kanske bara var irriterad och behövde hacka på något?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-03-03 20:23:00
|
Donken |
Det är lätt att hävda att föräldrarna borde ta sitt ansvar. Poängen är att barn/ungdomar gör som vuxna gör, inte som de säger. Jag kan inte förstå att du inte verkar känna någon som helst indignation över sexualiseringen och de ökande kraven på barn. I mina ögon är det helt uppenbart något som är mycket fel när flicktidningar, lästa av tioåringar, är fullständigt fullproppade med sexsexsex. Ja eller nej: uppfattar du detta som ett problem?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-03-03 20:28:00
|
Tara |
Okej så du verkar tycka att det är okej att 13åringar börjaar raka sig därnere o super o ha sex börjar röka o så vidare?? det ja försöker yttra mig om att åldern har sjunkigt hastigt när det gäller det här...Mna får ju den uppfattningen om dig..
Det är jävligt många som gör det...Jag jobbar inom det här så...Det är ingen panik inom det hela...Vissa tycker det somliga inte....
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-03-03 20:29:00
|
tara |
Du när jag gick i 5:an allså 11år fick jag min mens och bröst o lite finnar o det hela....Man utvecklas olika hört talas om det?? tydligen inte....Dessutom fick jag mycket hår där inte några fjun...Och jag var inte ensam om det heller!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-03-03 20:31:00
|
Tara |
Håller med Donken...Det gjorde ja själv...svor mamma gjorde jag det...Det är ju så små barn lär sig saker tex.prata...Dansar nån så brukar barnet dansa också....förstår ni? Och många pratar inte med sina föräldrar om att dom har tex rakat sig därnere, skulle du göra det???
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-03-04 11:50:00
|
Michael Lundahl |
Donken: Det är klart det är ett problem att ungar påverkas av sådant. Frågan är dock vad som ska göras åt det? Jag tycker att det är idiotiskt att gömma påverkan och sedan låtsas som att allt är ok. Det är som att tro att barn drunkar inte om man håller dem borta från vattnet. Men en dag så ligger de ändå där. Då visar det sig att det var betydligt bättre att lära dem att SIMMA.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-03-04 11:53:00
|
Michael Lundahl |
Och Tara får pris för trådens vildaste slutsats. Nej, jag tycker inte det är ok att 13-åringar röker och/eller super. Kan vi vänligen hålla diskussionen inom rätt galax åtminstone? Det är ju då lite SKILLNAD på den skada som cigaretter och sprit gör jämfört mot en rakning. Dessutom är båda fenomenen enligt lag förbjudna. Vill du i lag ålderbegränsa rakning?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-03-04 13:02:00
|
Bo |
"Åldern har sjunkit hastigt". Om du menar sexualdebut och alkohol så har den "hastigt sjunkit" och "krupit längre ner i åldrarna" sedan 50-talet. Samma skräckpropaganda har tjatats fram och tillbaka i nu 50 år. Vid det här laget så borde alla 2-åringar supa sig fulla varje helg och knulla runt i sandlådan.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2002-03-04 20:10:00
|
Tara |
Men ohh....Det ja försöker säga är att åldertn har hastigt sjunkigt på dom senaste åren i allt....fatta trögt....vad beror det på?? grupptryck?? föräldrar?? mode?? Det inkluder även RAKNING!....Nu ahr ja sagt mitt o sen får ni säga bäst fan va ni vill!
|
|
Inlägg #15: Postat: 2002-03-04 20:49:00
|
björn själv. |
Vad har egentligen denna 13-åring med saken att göra? Handlade inte diskussionen om något annat. som t.ex. vuxna människor? Ska vuxna människor inte få göra vad de vill med sina underliv bara för att 13-åringar kan ta efter? Ska vi sluta dricka? Sluta ha sex? Sluta köra bil?
13-åringen har inte med denna diskussion att göra.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2002-03-04 21:01:00
|
suck |
fortfarande ingen som har förstått.....
|
|
Inlägg #17: Postat: 2002-03-04 22:17:00
|
Michael Lundahl |
Jo då "suck"... vi har förstått. Vi har förstått att det är samma "Vargen kommer"-snack som varke äldre generation sedan urminnes tider har kört... alltid med "Tänk på barnen" och "Vart är vi på väg?" som främsta slagdänga. Men som sagt: Världen står kvar. Och "Vargen kommer"-ropen känns meningslösa. Lägg krut på något viktigt istället.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2002-03-05 11:11:00
|
suck igen |
Vad är det då som är viktigt och som vi ska lägga krutet på, Michael?
|
|
Inlägg #19: Postat: 2002-03-05 12:38:00
|
Michael Lundahl |
Pick something ok?! Nog fan måste det finnas viktigare saker att dryfta än rakade kvinnoskrev! Slå upp morgontidningen och välj något.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2002-03-05 20:44:00
|
Donken |
Min slutsats är att du inte förstått problematiken. Annars skulle du inte hävda att frågan inte är viktig. Mitt råd: Stäng av datorn, lämna högskolan, öppna ögonen, köp några flicktidningar och besök ett högstadium. Fundera lite över barndomen och hur sårbar den är idag.
|
|