|
Inlägg #1: Postat: 2002-03-01 11:14:00
|
|
izza |
jaså greger? konstigt, jag visste inte att herrmagazinen var lika stereotypa som kvinnomagazinen. fast jag har inte läst slitz och cafe så ofta..
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-03-01 11:40:00
|
|
Jesper N |
Man behöver inte läsa varken Slisk eller Café särskilt mycket för att slås av den jobbigt grabbgrabbiga attityden i alla artiklar och insändare. Salt, ETC, Ordfront och andra samhällsmagasin är på sätt och vis lika chauvinistiska, men eftersom chauvinismen gäller åsikter och inte uppfostringsskador så känns det inte lika allvarligt.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-03-01 12:27:00
|
|
Greger |
Izza>>jag skrev media, inte sant? Media inkluderar mer än endast kvinno- kontra herrtidningar. Vad jag är ute efter är att fördumningen i media leder till t ex felaktig förväntan på sitt eget och andras beteende etc är problem för båda könen och bör ses ur ett neutralt perspektivt. Något som jag tror vore mer konstruktivt.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-03-01 19:10:00
|
|
Kajsa Kallio |
Visst finns det killar med dålig självkänsla, det tvivlar jag inte på. Dock har de så mycket gratis genom att vara just killar. De tillåts ta mer plats utan att bli lika ifrågasatta. Det är så mycket som är givet för killar, som tjejer får kämpa hårt för att uppnå. Jag kan inte komma ihåg att jag hört något "men lilla gubben". Någonsin.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-03-04 10:50:00
|
|
Greger |
Jag tror du har fel. De killar som du tänker på är en liten del. De kör på och är hur kaxiga som helst en intressant detalj är att de brukar vara nog så populära hos tjejer. Men majoriteten av oss har inte mer "gratis".
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-03-04 12:01:00
|
|
Sascha |
Kajsa> Både könen belönas om de spelar sin roll som kvinna resp. man bra, medan en s.k. kvinnlig man el. manlig kvinna bestraffas. Tydligast vad gäller män balettdansande son med smink i Jokkmokk, för att vara övertydlig. På samma sätt bestraffas kvinnor även om de är kvinnliga på fler sätt än män. Anledningen, tror jag, är att s.k. manliga egenskaper värderas högre: ekonomi, politisk makt etc., där det största hotet är de som avviker från manlig norm gay-killar, queer...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-03-04 12:02:00
|
|
Sascha |
F.ö. en mkt bra artikel!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-03-04 18:34:00
|
|
Kajsa Kallio |
Sascha: Helt rätt! Nedsättande omdömen är ju alltid feminina. "Han är en jävla kärring" och det som är bra är maskulint "Visa nu att det är lite stake i dig, kom igen". Bara för att ge några exempel. Det är mannen som är norm och, som du säger, allt som avviker är dåligt/hotfullt och framför allt motsatsen vilket då blir det som är kvinnligt. Tack, förresten :D
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-03-06 00:37:00
|
|
Anna Li |
Greger har en poäng - mansrollen är lika stereotyp fast det är andra saker man inte får göra. Vara för känslosam eller för intresserad av broderier t ex. Det senare är snarare mer tabu än en tjej som mekar. Men vi behöver väl inte tävla om vem som har det värst. Både kvinno och mansrollen skulle må bra av att vidgas ordentligt.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-03-06 01:33:00
|
|
Christer H |
Anna mfl, "inte tävla i vilka som har det värst", men är det inte det som är Feminismens grundantagande, att kvinnor har det värre? Vore det inte så, handlar det ju bara om mer eller mindre avvecklande av könsroller... Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-03-06 13:47:00
|
|
Sascha |
Christer: Ja? Din sista mening är väl just vad det handlar om.
|
| |