Något om psykologi och psykiatri

Inlägg #1: Postat: 2002-03-01 16:51:00
Knut
Tack för visat intresse. Har faktiskt saknat kunnighet och kompetens här på sourze, men den tycks ju finnas bara man kommer fram till rätt ämne. Tror att psykologin i stort har fått sig en rejäl knäck av genetiken, men det är i alla fall ett mycket omfattande ämne, och denna lilla artikel är ju bara en inledning till det som kan och bör granskas och behandlas.
Inlägg #2: Postat: 2002-03-01 17:26:00
Knut
I din kommentar ser man tydligt hur du provar göra mig till en objekt och en effekt av den lära du själv har studerat och indoktrinerats. Vad jag säger är ju att det är denna kunskap och dens förespråkare och utövare som till en omväxling ska ställas inför etisk, kritisk granskning.
Att ni är mycket medvetna om problematiken inom kåren, betyder inte att mannen på gatan är det, och kanske är det så att ni är rädda för och provar undvika en sådan granskning.
Inlägg #3: Postat: 2002-03-01 20:18:00
NB!
Om jag hade menat psykoanalys, så hade jag skrivit psykoanalys. Men jag skrev psykologi och psykiatri och menar psykologi och psykiatri och inget annat. Och det är ett sorgligt och skräckinjagande facit dessa båda kunskapaskällor kan.
uppvisa. - Försök inte att förvränga min text och meningen bak denna!
Inlägg #4: Postat: 2002-03-01 23:58:00
Knut
"Inom psykologin som vetenskap är dock förhållandet ett annat och berörs inte så mycket av problematiken du lyfter fram. " - Jag anser inte psykologin fylla kraven för en vetenskap, utan den är snarare un en pseudovetenskap, och det är just därför den behöver granskas. De indoktrinerade, "troende" är inte medvetna om detta faktum, och ska därför inte blanda sig i denna granskning. Så ditt resonemang är enligt min mening helt fel.
Nu börjar det ju bli kul här på sourze,- tycker åtminstone jag.
Laddar...