Inlägg #1: Postat: 2002-03-01 00:29:00
|
gustav almestad |
vadå kan lagen? för det första - nej, det är klart att jag inte har lagboken på nattduksbordet, för det andra - straff vilar mer på praxis än på lagen. känner du till vad tidigare domar för våldsamt upplopp varit? fotbollshuliganer som kravallat, kastat sten och skrikit "döda grisarna" har inte ens fått fängelse överhuvudtaget villkorligt dock.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-03-01 01:01:00
|
Christer H |
Lag och praxis avgör påföljden. Jag är ingen expert på praxis i upploppsmål, men uppenbart anser domstolen dessa brott vara värre än de du refererar till. Har inte de med längst straff dömts för anföring och anstiftan? Därav högre påföljd. Flera har dessutom fått sänkta straff i hovrätten. Så rättssäkerheten är nog inte så hotad som du påstår. Mvh CH
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-03-01 01:19:00
|
gustav almestad |
att domstole anser brottet vara värre är ju själva problemet - att ett ideologiskt motiv "stenkast mot demokratin" får straffet höjt ser jag som moraliskt fel. och ja, det gäller även om det vore nazister. dessutom är jag inte beredd på att köpa att man kan vare sig anstifta eller anföra ett upplopp. straffen var dessutom knappast så sänkta som jag skulle vilja, allt över 6 månader ser jag som för mycket, men det hänger givetvis också ihop med att jag inte tror på stränga straff.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-03-03 20:29:00
|
Christer H |
Det handlar inte, lyckligtvis, om vad du vill och anser.... Man kan både anstifta och anföra upplopp, här är du förmodligen ngt ensam i din uppfattning. Enligt lagen är straffet max10år för anstiftan mm och max4år för deltagande. "Max6mån", ok, jobba du för det och lycka till! Det är din demokratiska rättighet. Mvh CH
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-03-04 00:02:00
|
gustav almestad |
ja ja, men står det något i lagen om att man ska ha hårdare straff för att man är "antidemokratisk"? i protokollen har man nämligen betonat de åtalades s.k. antidemokratiska ideologi huruvida de är antidemokrater eller inte vet jag ju inget om. detta är vad jag främst är upprörd, och orolig för.
|
|