Jag älskade USA

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2002-02-25 17:06:00
Mikael Svensson
I Sverige àr det absurdt att man inte fèr vara duktig. Enda man fèr vara duktig i och fèr special-lektioner i àr i princip idrott. Ar du riktigt duktig i matematik eller samhallskunskap eller vad som helst. skall du sitta tyst och anda gè i samma klass fòr de utan nègot som helst intresse eller kunskap, i princip ànda fram till gymnasiet, dè man kan gòra val som passar en bàttre ètminstone i de stòrre stàderna. Detta àr ytterligare en sida av Sverige som àr rutten...
Inlägg #2: Postat: 2002-02-25 18:56:00
Tor
Jag tycker det är ett mycket större problem att massor av elever går ut utan godkända betyg än att sådana som du och jag inte får tillräckligt med överkursundervisning.
Inlägg #3: Postat: 2002-02-25 22:48:00
Olof Öberg
Jag tycker att det är ett mycket större problem att massor av barn i Afghanistan svälter ihjäl än att svenska elever inte får en bra undervisning. Attans att vi inte kan föda dessa barn och ha en bra skola...
Inlägg #4: Postat: 2002-02-26 01:08:00
Fredrik Vargas Friberg
Håller med Olof, men jag vill påpeka att för dem som går bra för, oftast får mer undervisning, än dem som inte går bra för. Mvh Fredrik
Inlägg #5: Postat: 2002-02-26 11:41:00
AMN
elever som det går bra för har dessutom en möjlighet att själv lära sig saker. det finns bibliotek, och internet. det är lusten att lära man måste stimulera, inte själva lärandet.
Inlägg #6: Postat: 2002-02-26 15:04:00
Mikael Svensson
Sansa er lite fòr guds skull...givetvis finns det problem och sen finns det PROBLEM. Men vi diskuterar inte Afghanistan hàr, utan skolor i vàstvàrlden! En annan sak som àr konstigt i Sverige àr att trots universitetsutbildning àr gratis sè àr det enligt vàstmètt fè som i Sverige fortsàtter till universitet. I USA, trots kostnaderna, har man avsevàrt fler med hògre och mer avancerad utbildning...precis som i de flesta andra vàstlànder.
Inlägg #7: Postat: 2002-02-26 15:05:00
Mikael Svensson
Varfòr? Delvis eftersom utbildning inte lònar sig, ekonomiskt, i Sverige...
Inlägg #8: Postat: 2002-02-26 16:27:00
Sten O Andersson
Det finns fortfarande en stor utbildningsfientlighet i Sverige. Att vara akademiker i en sossekommun t.ex kan vara ett helvete. "Det kan väl du svara på som är ". Att det sen är utbildningsnivån som bestämmer vår vår standard glöms lätt bort. Men AMN har pekat på överdrifter som bör undvikas
Inlägg #9: Postat: 2002-02-26 20:54:00
Olof Öberg
Jag gjorde min jämförelse för att sätta ljuset på Tors halmgubbe. Självklart så skulle inte barnen i Afghanistan vara hjälpta av att våra barn inte får någon undervisning. På samma sätt hjälps inte de som blir underkända av att de som blir godkända hålls tillbaka.
Inlägg #10: Postat: 2002-02-27 09:18:00
SHQ
"Det innebar att jag blev lat under lektionerna och tappade intresset fòr matematik totalt." Därefter påbörjade du utbildning till professionell felräknare: Ekonom. ;
Nej du. Amerikanska skolsystmet spär bara på framgångshetsen, rivaliteten och befodrar presterandet till livsprincip.
Inlägg #11: Postat: 2002-02-27 18:26:00
Mikael Svensson
Och det svenska? Bidrar till fòrdummning, utslàtning och motverkar de riktigt stora talangerna att utvecklas. Det àr vàldigt mycket snack frèn din sida, SHQ, om att se nyanser. Trèkigt dè att du sjàlv har sè svèrt fòr det!
Inlägg #12: Postat: 2002-02-28 16:26:00
Tor
Olof: Nej, ingen hjälps av att duktiga elever hålls tillbaka i onödan. Det jag menar är att man inte ska t.ex. olika nivågrupper, efterssom det leder till att de som hamnar i den dåliga gruppen slås ut.
Inlägg #13: Postat: 2002-03-01 13:50:00
Mikael Svensson
Tor: Vem sàger att det blir sè? Jag tror inte alls att det skulle bli resultatet. Har du nègonting som kan styrka det du pèstèr?
Inlägg #14: Postat: 2002-03-03 23:08:00
Anna Li
Jag håller med dig Mikael. Min bror var en tönt och en mes som gillade schack och matte och fick räkna på bäst han kunde i Sverige utan vidare stöd. SEdan åkte han till USA ett år och uppmärksammades för det han var duktig på. Kom hem med ett helt annat självförtroende och är numera professor i Matematik.
Inlägg #15: Postat: 2002-03-04 13:19:00
Mikael Svensson
Anna Li: Ja, nu behöver man ju inte vara tönt för att vara duktig och intresserad av vetenskap, fast gillar man schack sa... ;- Men allvarligt talat, sa visst har Sverige mycket att lara av USA angaende hur man tar hand om talanger.
Inlägg #16: Postat: 2002-03-04 13:22:00
Mikael Svensson
Nu flyttade jag inte till USA iofs, utan kan kombinera utmarkta studiemojligheter och lara av eliten i Milano samtidigt som man njuter av livet pa ett satt som ar omojligt i Sverige. Jag tror darfor inte USA ar nagot undantag egentligen, det ar snarare Sverige som ar úndantaget, genom dess vardelosa satt att bemota och ta hand om talanger.
Inlägg #17: Postat: 2002-03-06 19:11:00
Jacob Rudbäck
Bra skrivet Mikael! Jag bodde i Sverige de först sju åren av mitt liv. Blev stimulerad till absolut 0. Lärde mig ingenting, jag ville lära mig - jag gick ju i skolan! Det enda vi fick göra var att rita streckgubbar under tiden lärarna försökte bli kompisar med bråkstakarna som slog tjejerna varje rast.
Inlägg #18: Postat: 2002-03-06 19:12:00
Jacob Rudbäck
Jag flyttade senare till Dubai, i UAE där jag började på en amerikansk skola och jösses vad intressant skolan blev! De som var bra belönades! Jag kämpade mig upp till toppen i alla ämnen snabbt som attans och fick massor av "morötter" - klistermärken, diplom osv.
Inlägg #19: Postat: 2002-03-06 19:15:00
Jacob Rudbäck
När jag senare flyttade tillbaka till sverige blev jag mobbad för att jag "var en nörd" som skrev bra på proven. Lärarna ägnade mig inte en sekund på ett helt år. Det var snack om att flytta upp mig två klasser, men det ville inte jag. Jag gjorde ingenting hela det året, fick medvetet undekänt på proven för att inte bli töntstämplad.
Inlägg #20: Postat: 2002-03-06 19:19:00
Jacob Rudbäck
Nu slutade jag på den skolan efter ett år som tur var och började på en skola med bättre anseende. Där började jag förstå hur det var tänkt att den svenska skolan skulle fungera - de duktiga skulle läsa vidare på egen hand. Jag tror inte många kommer till insikt med detta, dessutom så är förmodligen de flesta för lata för att göra något som ingen bett dem om tyvärr. Iallafall när man är så liten.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...