Inlägg #1: Postat: 2002-02-25 14:33:00
|
christer kyreus |
Filosofen Staffan Carlshamre ställer i en skrift frågan: - Vad är verkligt?
Kort utdrag:"Förutom det som fysiken beskriver naturlagar, konkreta ting osv/mitt tilläggfinns det medvetanden - med tankar, känslor, förnimmelser - och dessa är lika verkliga som de fysiska tingen."
mvh KYREUS
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-02-25 14:36:00
|
christer kyreus |
Mitt koncept: ALLT FINNS! är egentligen inte tänkt som Guds-bevis. För mig är frågan om Guds existens mera en livserfarenhet. Däremot - i diskussioner - känns det patetiskt när man föenklat avfärdar Guds Existens med att man själv inte mött honom, konkret promenerande på gatan tex.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-02-25 14:46:00
|
christer kyreus |
Fil Carlshamre anför vidare ang sk kritisk realism att "om den kritiska realism är riktig, så tycks det omöjligt för mig att veta att det finns en objektiv värld utanför medvetetandet. ....Descartes och hans samtid kom inte på något bättre svar på den gåtan än att vi får lita på att GUD är god och lurar
oss inte."
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-02-25 14:46:00
|
Johan CB |
C. du förespråkar någon form av variant av Tomas teorem "Det som definieras som sanning blir också sanning i dess konsekvenser". Har du reflekterat över föreställningarnas kontrafaktiska biprodukter? Som Buber skriver: Känslor äger man - kärleken äger rum! Höj dig från det individuella till det mellanmänskliga! För där bor Gud!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-02-25 14:47:00
|
christer kyreus |
citerad skrift "Filosofiska Frågor,
Äventyr i Tankens Värld"
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-02-25 14:50:00
|
Johan CB |
Vidare - reifiera förtingliga gärna min dröm om en miljonvinst så den blir sann i sina konsekvenser!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-02-25 14:50:00
|
christer kyreus |
Gud Skaparen finns överallt, såväl i det individuella han bor tex också i mitt hjärta som i det mellanmänskliga. mvh KYREUS
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-02-25 14:53:00
|
Johan CB |
Till svar 4. Den kritiska realismen förnekar inte existensen av en Gud! Vad den gör är att påvisa det ontologiska gap som finns mellan Gud och människan gällande vetskap. Där korresponderar Bibeln och den kritiska realismen väl! Det är tron man skall leva av - inte vetskapen, och inte heller vetenskapen.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-02-25 14:56:00
|
Johan CB |
Svar till 7. Gnostiker? Om Gud bor i Christers hjärta - är då det detsamma som att sätta likhetstecken mellan känsla, föreställning och sanning?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-02-25 15:13:00
|
christer kyreus |
Svar till Johan CB 8: Vem har sagt att man skall leva av vetenskapen? Se mitt svar 2 där jag understryker hur min livserfarenhet blir ett guds-bevis,
för mig. Vägen fram och kraften
kommer förstås genom min tro;
också tron "bär" mitt liv som kristen
och som präst.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-02-25 15:39:00
|
Johan CB |
Svar till 10. Stämmer - om man nu vill ha bevis. Föreställningen som kriterium för sanning är kanske för tron, tycker jag fortfarande inte giltigt. Och varför skall man, som du, använda vetenskaplig retorik för något man tror på? Om föreställningarna var sanningens moder - då skulle ju Jesus tillexempel kunna vara - homosexuell!
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-02-25 15:45:00
|
christer kyreus |
Det här är ingen "vetenskaplig utredning". Men väl personliga funderingar, där filosofi och teologi och livet självt med dess konsekvenser "överlappar i tanken
och orden." Fritt tänkande, kort sagt.
alltså min funderingar mvh KYREUS
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-02-27 14:20:00
|
simon aager, køpenhavn |
Johan CB "fackfilosofen" svemmlar:
utsagor ær aldrig Både deskriptiva och normativa! Inte heller førstår han att detta ær "Konst", sk fritt førfattande. Det verkar som om han vill visa sig clever. Som idehistoriker skulle jeg vilja sæga att KYREUS KONCEPT ær "very socratic".
|
|