|
Inlägg #1: Postat: 2002-02-23 14:29:00
|
|
Fredrik Vargas Friberg |
Jag kan inte mer än säga att jag både har hört, eller sett på"film" och som Gardner säger ex: "Einstein, Churchill och Edison är exempel på framstående personer vars inlärningsstilar inte passade skolans sätt att bedriva undervisning." och att Einstein hade en 2 i betyg i matematik. Jag har kollat din länk, och har inte funnit det du säger...ge mig en direktlänk till Einsteins betyg, tack. Mvh Fredrik
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-02-23 14:59:00
|
|
Bertram |
Från länken ovan: "Although he got generally good grades and was outstanding in mathematics..." sedan fortsätter det med att han inte gillade skolan men det är liksom en annan sak.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-02-23 15:00:00
|
|
Fredrik Vargas Friberg |
Jag har letat lite på nätet: Länk: student.vxu.se
och som högst i sammanlagt dokumentsbetyg var 4,91 av 6,0. NU kommer citat i tre kommentarer: "Albert uppvisade ingen större begåvning som skolpojke?, var inåtvänd och ganska isolerad samt kom ifrån en judisk familj i en övervägande katolsk stad-
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-02-23 15:01:00
|
|
Fredrik Vargas Friberg |
fortsättning på svar 3 Faderns firma gick i konkurs ett flertal tillfällen och alla utom Albert flyttade till Italien. Han fortsatte att studera men lämnade skolan utan att ta avgångsexamen. Efter ett års hårda studier kom han dock in på Zürich tekniska högskola, -
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-02-23 15:03:00
|
|
Fredrik Vargas Friberg |
forts: svar 4 undervisades av bl a Weber och ledde till att Einstein försummade kurserna och lade tiden på studier av de nya ämnena som Maxwells lagar inom elektromagnetismen som dock hade uppbackning av studiekamraten Marcel Grossmann som lånade ut sina välorganiserade anteckningar till Einstein. Detta fick lärarna att uppfatta Einstein som lat och ignorant och ledde till att Albert inte fick någon plats som assistent trots att hans betyg var 4,91 av möjliga 6,00.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-02-23 15:06:00
|
|
Fredrik Vargas Friberg |
SÅ om den multipla teorin av intelligenser hade funnits i slutet av 1800-talet, så hade Eistein som person motiverats än mer och se mer samband, istället för att låna sin kunskap, och vara allmän lat.
mvh Fredrik
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-02-23 15:08:00
|
|
Fredrik Vargas Friberg |
Och Stefan, jag väntar på din hänvisning ang betyg, för den länk som du har visat, är inte den länk som jag nu har tagit fram. mvh Fredrik
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-02-23 15:11:00
|
|
Bertram |
Det där är ju senare i livet. På högskolan alltså. Jag surfade också runt lite och en vanlig uppfattning verkar vara att en journalist såg hans skolbetyg, som var 1 i snitt, rapporterade att lille Albert måste varit en dålig elev. Han missade dock att skalan var sådan att 1 var högsta betyg... Därav myten.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-02-23 15:22:00
|
|
Fredrik Vargas Friberg |
Då var den dära ettan i betyg något nytt för mig. Ändock vill jag fortfarande ha referenser från det du säger, då till och med när proffessorn Gardner säger att Einsteins inlärningstil inte blev gynnad, därmed missgynnade Einstein....så ligger det igrund att Eistein inte fick ett toppbetyg. Likaså gör att jag hellre tror på det Gardner har skrivit, än vad andra skriver här...MEN OM du kanske har ref Bertram? Så kan det bli skoj :o Kämpa på, Fredrik
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-02-23 15:39:00
|
|
AMN |
måste kalla mig lite påläst i ämnet, och om vi nu ska debattera sönder einsteins betyg så hade einstein en psykisk störning, Asperger Syndrom - en typ av lätt autism. ofta medföljer förhöjd logisk och matematisk intelligens, men nedsatt social och linvistisk intelligens. En person med asperger syndrom har inte samma inlärningsstil som vem som helst, och får ofta dåliga betyg i skolan, trots att de kan vara superintelligenta.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-02-23 15:41:00
|
|
Bertram |
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-02-23 15:43:00
|
|
AMN |
andra personer som antas ha haft asperger syndrom är bl.a. Thomas Edison och Leonardo Da Vinci vet inte hur det var med just einstein, men teorin om att han hade dåliga betyg tycker jag verkar rätt logisk. Ändå kan han mycket väl ha fått bra betyg i matte, vet inte hur skolsystemet såg ut på hans tid.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-02-23 15:46:00
|
|
Fredrik Vargas Friberg |
Hm. Jag har en vän som har denna sjukdom, Asperger, och han har högt iq-värde. men handikappad när det gäller rumsligt, socialt, kroppslig intelligens. O han är snäll :o OKI så vad gör vi nu? Skall vi lägga denna betygbit åt sidan? Då alla inkl mig har fått sätta sig in i biten och blivit upplysta av vad som kanske kan vara ett korrekt antagande av verklighet. *skratt*
kram, eller? Mvh Fredrik :
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-02-23 17:25:00
|
|
Mats B. |
Håller med om att myten om Einsteins dåliga betyg är lika seglevad och världsomspridd som "socker-i-tanken-så-skär-motorn"-myten. Att Albert skulle ha haft Aspergers visste jag inte - att han var väldigt empatisk och att han dessutom hade en lysande förmåga att uttrycka sig väl på flera olika språk talar väl lite emot det..?
|
| |