|
Inlägg #1: Postat: 2002-02-22 12:50:00
|
|
Mc G |
Du har ju helt fel. Idag går vi mot en värld där medieföretagen är internationella konglomerat. En värld där vissa tidningar sätter dagordningen och alla andra tvingas anpassa sig till denna. Liknelsen är inte alls dålig. I demokratin fyller propagandan samma syfte som våldet och fruktan i diktaturen. läs Boethius, läs Chomsky
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-02-22 14:41:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Jag tycker inte heller liknelsen var klockren och sanker mer an forstarker det FVF vill ha sagt. Men jag haller klart med att detta ar lite oroande och haller inte med att utbudet ar mangfacceterat som SHQ skriver. Speciellt inte i USA sjalvt o dar ar det nastan allra viktigast att det blir just detta. .
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-02-22 14:42:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Visst Sverige e rett fega i sin kritik osv men jemfor oss, jemfor oss med USA eller med Spanien eller javla Frankrike ska du se hur enormt hog niva av sjalvkritik, oberoende granskande medier vi har
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-02-22 14:44:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Jag ser det dock som mkt viktigare att Janksen sjalva okar "mangfacceteringen" o oberoende sjalvkritiska roster an att vi gor det. Det ar hos dem som det inte star bra till. Det ar i USA dar man kan driva igenom vad som helst utan att medier skriker hogt, dar folk ar ointresserade av "trakiga" fragor som healthcare o miljo etc medans de later sig bli skremda om enorma stora varldshot som gor att man kan driva igenom ennu storre krigsbudgetar...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-02-22 14:46:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
flera stora kolumnister, de fa som vagade dra parallerer mellan daligt driven utrikespolitik och Twon Tower sags som landsforradare o gor sa an idag, sjalvrannsakan ligger nara nollstracket sa dar behovs mkt jobb. Allt for manga krig vinns idag i medierna och manniskor vinns over dar oxo darfor tycker jag det ar lite laskigt.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-02-22 18:28:00
|
|
Fredrik Vargas Friberg |
som jag skrev i inledningen "Tänk nytt, men tänk gammalt." Alltså....USA är inte som gamla nazityskland, utan våran tids nya......ja vad skall man kalla det...ett oövervinnligt land med storhetsvansinne,,,ungefär som gamla nazityskland så anordnar man jättestora OS-olympiader inför den amerikanska nationalsången.
Tänk gammalt, men tänk nytt.
och de alierade från 2:a v-kriget, var imponerade av tysklands propagandaapparat, ta dagens Echolon mvh Fredrik
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-02-22 20:54:00
|
|
Johnny B |
Vad har falska nyheter med dina mojligheter att kritisera att gora? Det finns val inget som sager att det skulle bli svarare att kritisera USA bara for att de ljuger?
Svar 6 var annars fantastiskt skojjigt och dumt. Det e ju hela poangen med idrott. Fan - kolla Lillehammer.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-02-22 23:28:00
|
|
Fredrik Vargas Friberg |
*skratt* ditt svar svar 7 var i sådant fall lika roligt. Lillehammer, hörs på namnet att det är en mygga bredvid en giganten OS i Salt Lake, likaså förstår jag inte vad du menar vad själva ljugande skulle stoppa människor från att kritisera. Men jag tror däremot att rättsliga åtgärder kommer att göras i framtiden, som hindrar journalister eller människor i övrigt att kritisera andra länders regeringar och dess politik. Det är vad jag tror och antager, inte vet.
mvh Fredrik
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-02-23 18:03:00
|
|
Jung Abbou |
Intressant du sager detta om rattsliga atgarder Fredrik just nu drivs ett fall i Frankrike dar en valrenommerad forskare sitter i skiten grovt da han forskat pa hur livsmedelsindustrin i Frankrike med flit tillsatter enorma mangder salt i all livsmedel for att det ska bli mer smak o gora mat som inte innehaller salt som tex gronsaker etc mer attraktiva detta sker visst i nastan allt med enormt sma mangder men langsikgit ger detta enorma problem med halsan kanske 20 ar senare.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-02-23 18:04:00
|
|
Jung Abbou |
De forsoker nu stoppa honom fran att uttala sig om detta for att livsmedelsjettarna som Carrefour tex har san grym makt o inflytande pa politikerna i Frankrike att han nu spanades pa av franska underrattelsetjansen da de sag honom som "samhallsfara" lite OT detta kanske.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-02-24 04:50:00
|
|
Fredrik Vargas Friberg |
*ler* Jodå men jag tror att en hel del lagar som på sista tiden blivit godkända aldrig har fått komma till skott....ex polislagarna i Schengenavtalet...vilket ger polisen stora möjligheter. Kanske inte fel, men jag tror att det kommer att missbrukas mer än vanligt mot vanligt folk. hm, mvh Fredrik
PS Abbou, har du nån länk till om de dära från Frankrike DS
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-02-26 17:55:00
|
|
SHQ |
"och haller inte med att utbudet ar mangfacceterat som SHQ skriver"
Jo det finns mer media och mer kommunikation. På 70-talet så fanns det statstelevision, radionämd och pappa Palme. Kolla på nätets mångfacettism, kolla på Al Jazheira.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-03-12 14:21:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Stefan. Mangfacetering har inte ett skit att gora med antalet media som finns tillgangliga utan snarare hur pass mycket OLIKA vinklar, inriktningar och standpunkter som kommer till ytan via dessa olika medier. Dar borde val du erkanna att om man inte har for vana att kunna grava fram bra material ges oftadt en ackligt stromlinje formad sanning som alla sen apar efter o kopierar av varandra..
|
| |