|
Inlägg #1: Postat: 2002-02-21 11:58:00
|
|
tobias |
även landet med störst andel personer i fängelse och en väldigt stor del av befolkningen som lever på existensminimum eller under. jag vet inte om jag skulle kalla det möjligheternas land.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-02-21 18:52:00
|
|
Mikael Svensson |
Tobias: Vilket existensmin.? Tar du den fattigdomsgràns i absoluta tal som anvànds av USCB och òversàtter den i svenska kronor och sedan justerar fòr kòpkraft, sè smaka sedan pè den "fattigdomen" i sverige, som àr mer eller mindre densamma som i USA. Att vara "fattig" i USA innebàr trots allt ett mycket bàttre liv àn ett liv i de flesta andra lànder i vàrlden. Sen glòms det ofta att en hel del EU-lànder har avsevàrt hògre fattigdom àn USA,
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-02-21 18:52:00
|
|
Mikael Svensson |
som t.ex. England, Spanien, Frankrike, Grekland, Portugal etc.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-02-23 02:56:00
|
|
Oskar |
Svensson, det där är bara skitsnack!
Vad vet du om misären i amerikanska ghettobyggen? Inte mycket är min gissning. Att jämföra de "fattiga" svenskarnas situation med dito amerikaners är som att jämföra storleken på rödbetor och rädisor och säga att det är samma grönsak!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-02-23 03:00:00
|
|
Oskar |
Det Svensson snackar om är BNP och det säger INGENTING om de fattigas sits. BNP är ett genomsnitt av tillgångar för hela befolkningen.
Betänk vad ordet "genomsnitt" innebär. Just det, att allt nivelleras dvs "jämnas ut" i uträkningen.
De fattiga i USA tvingas att livnära sig på sopor.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-02-23 12:48:00
|
|
Martin |
Oskar: vad vet du om misären i amerikanska ghetton då? Väldigt mycket verkar det som. Har du varit där? Har du ens varit i USA? Var kommer annars dina åsikter ifrån? R.E.M?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-02-23 13:21:00
|
|
Oskar |
Nej, jag har inte varit där. Men å andra sidan tvivlar jag på att du har ägnat ghettona en tanke. Välartade svenska medelklassgossar hälsar inte på "de stackars fattiga kriminella negrerna", eller hur?
Ditt liv i USA får dig tvärtom att tappa objektiviteten, du har mer information inifrån men är också partisk. Och att säga att alla är emot USA är inte sant, vi apar ju efter i närapå allt! Våra sociala säkerhetsnär utarmas ständigt, därför är det sunt med kritik och ifrågasättande!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-02-23 13:23:00
|
|
Oskar |
Jäklar vad vänster jag lät.
He,he. Men jag känner till den USA-glorifierande typen alltför väl - i min gymnasieklass spelade KILLARNA in alla avsnitt av beverly hills på video. De ville leva det livet. Då har det urartat...
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-02-25 14:20:00
|
|
Daniel |
Va?
hörru pojken Gustaf...
1: håll käften och flytta dit då.
2: världens rikaste land ja...var
tror du de pengarna kommer ifrån?
Läs No Logo, det tror jag inte du gjort. gör det och lär dig något om girighet.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-02-25 17:19:00
|
|
Mikael Svensson |
Oskar; Lugna fòrst ner dig en smula och fòrsòk sedan skàrpa till dina argument ocksè. Nej, jag talar inte om BNP, och nej, det àr inte skitsnack. Jag talar om inkomster och den inkomstgràns som i USA, av USCB, satts som gràns fòr fattigdom. I svenska kronor àr det ungefàr 7200SEK i mènaden. I USA àr det 12 som lever under denna inkomst. Oskar, gè till SCB:s inkomstfòrdelningstatistik, justera fòr kòpkraft, och ràkna sedan ut hur mènga svenskar som lever under denna gràns!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-02-25 17:22:00
|
|
Mikael Svensson |
forts. Det vill sàga om du òverhuvudtaget àr intresserad av sanningen, eller hellre lyssnar pè gamla slitna vànsterfloskler frèn bittra svenskar. Och varfòr kan man inte jàmfòra fattiga i Sverige med fattiga i USA? Bland de fattiga i USA kan t.ex. sàgas: 72 av de fattiga familjerna har en eller flera bilar, 50 har luftkonditionering, 72 har tvàttmaskin, 93 har fàrg-tv och 41 àger sin egen bostad.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-02-28 13:29:00
|
|
Jakob Andersson |
och justera för gratis sjukvård och utbildning osv... Pengar och siffror och spädbarnsdödlighet... Vad är livskvalite egentligen? Receptfria lyckopiller?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-02-28 14:31:00
|
|
Mikael Svensson |
Livskvalitìe har vi òverhuvudtaget inte diskuterat hàr, Jakob. Vi diskuterade fattigdom, vilket mycket vàl kan màtas pè ett utmàrkt sàtt med siffror. Har du arbete i USA sè har du ocksè i princip gratis sjukvèrd...och jag mèste fè ràtta dig lite: Ràtt till gratis plats i sjukvèrdskò, menade du vàl antar jag nàr du syftade pè Sverige!?
|
| |