Inlägg #1: Postat: 2002-02-18 14:30:00
|
Annakarin Josefsson |
CH, förtryck är en produkt av makt. att därför skaffa sig makt för att bli av med sitt förtryck innebär bara att förtrycket kommer att flyttas från mig till någon annan. på något sätt känns det inte ok för mig, one may ask why...
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-02-18 14:33:00
|
Trojan |
Kan det bero på att hon i grunden kanske är en snäll person?
Det vore en olycklig utveckling om kvinnor i sin feminism tycker att mäns idioti motiverar deras egen, även om jag förstår det. Jag själv som kille försöker istället föregå med gott exempel, och hoppas att även tjejer gör det, och ställer krav på de killar som brister. Kraven bör dock vara ömsesidiga, och kunna uppfyllas av båda parter jämlikhet. Vi borde lära av varandra, inte ge igen, även om det ofta kan vara frestande.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-02-18 14:52:00
|
Trojan |
Om jag får säga det...ett klokt svar av Dig Annakarin. : En annan sak: Är det verkligen kvinnornas "uppgift" att ta makten...borde det inte vara vi killarna som "avsäger sig" delar med sig av vår? Man behöver ju inte "kämpa" för någonting som ges en av fri vilja? Det är hos oss killar som det största ansvaret ligger i denna fråga tycker jag.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-02-18 15:21:00
|
Annakarin |
underbart, trojan! du har ju helt rätt i det du skriver. och det är väl själva faktum att största ansvaret för maktdistributionen faktiskt ligger hos de med makten men att det inte ligger i deras intresse att avsäga sig den, som gör mig så förbannad ibland. u put it well. thanx.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-02-18 16:03:00
|
Daniel |
bra text..men jag tycker den var lite naiv och det verkar som du är någon slags omvänd idealist. Att du målar fan på väggen lite för starkt, om du förstår vad jag menar. Men men. Inget ont i detta..Jag tycker däremot att det är väldigt kul att du har en åsikt och insikt. Däremot tycker jag att det är lite synd att du både propagerar för din åsikt och ursäktar dig för att du har den..om du förstår min tankegång..du har en åsikt. Stå för den. Respektera andras. Men stå för din.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-02-18 17:10:00
|
Trojan |
Tack AK...jag tycker föressten att det ligger lite i vad Daniel säger i att Du gärna kan stå fastare för dina åsikter. Jag tycker personligen att ämnet motiverar en fast attityd. Du verkar vara en snäll och intressant person...om än lite för "sexfixerad" för min smak har läst dina andra alster. ; Jag menar ingenting illa med det, och jag har förstått att det är jag som är "onormal" i dagens läge med mitt "värnande" om intimiteten. Kalla mig gärna fånig, but hey...thats me. :
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-02-18 17:24:00
|
Annakarin |
men sex är ju källan till liv! och alldeles fantastiskt när det handlar om kärlek. annan slags sex betackar vi oss för. intimitet är inte fånigt - det är bara så jävla svårt!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-02-18 17:26:00
|
annakarin |
jag står nog fast vid mina åsikter, däremot har jag inget problem i att låta tveksamheten visas eftersom jag vet hur litet jag egentligen vet. och ju mer man får veta desto osäkrare blir man ju. åsikter är egentligen omöjliga per definition, om man ska stå fast i dem per se. tycker jag nog.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-02-18 18:45:00
|
Christer H |
AK och T, Förtryck är en produkt av makt, ja. Men makt innbär inte automatiskt förtryck. Detta är ett ologiskt felslut, och kan bli ett farligt sådant, om vi avsäger sig oss den makt vi faktiskt har. Jag talar om alla, mellanmänskliga sammanhang. Kan vi inte analysera och balansera förtryckarmakt, blir vi slavar! Mvh
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-02-18 20:38:00
|
Christer H |
Sex är fantastiskt, jag håller med. Och källan till liv, därav män och kvinnor! Till alla er som lider av homofobfobi. Men fantastiskt kan det vara även utan kärlek. Varför denna sexmoralism hela tiden? Mvh CH
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-02-18 22:44:00
|
Q |
Men fantastiskt kan det vara även utan man kvinna. Varför denna kärleksmoralism hela tiden?
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-02-18 23:22:00
|
Elin |
töjan, som jag sagt i min egen kommentar: för att utöva makt måste det finnas en större makt som driver en till det. alla har lika ansvar, det är bara det att vissa inte har möjligheten att ta ansvar.
stjälp inte över saker på den andra sidan. jag skrev en srtikel "mannen står lågt i kurs".
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-02-18 23:24:00
|
Elin |
folk som ger är folk som mår bra.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2002-02-19 11:42:00
|
Trojan |
Kärlek är källan till liv. Människans medvetande ger henne möjligheten till en nivå utöver det rent djuriska. Varför är det nödvändigt att snacka om sex vitt och brett i alla sammanhang? Dessutom, dom som snackar mest är oftast dom som har minst att komma med i handling. Vad det gäller "moral" så skulle nog världen inte fara illa av lite mer av den varan. Till er som förespråkar sex utan kärlek: Jag hoppas att Ni också får uppleva någonting annat utöver det rent "djuriska" någon gång.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2002-02-19 17:52:00
|
annakarin |
om vi säger såhär då, att kärlek är källan till sex. jag tycker att det pretty much sums things up. utan kärlek varken vilja eller anledning till sex. åtminstone är det min åsikt. och fulla övertygelse.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2002-02-19 23:25:00
|
Trojan |
Amen to that.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2002-02-20 09:31:00
|
Christer H |
Q, jag uppfattade ditt inlägg som ett motargument till mitt. Förstår dock inte din tanke. Jag är, liksom du? emot moralism. Jag har aldrig påstått att homosex skulle vara moraliskt fel, tvärtom anser jag att alla skall få utöva den sex som de finner njutbart, så länger de inte stör andra.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2002-02-20 09:44:00
|
Christer H |
Vad det inte makt och feminism artikeln handlade om? T och AK ni drog ned den i sexträsket, inte jag. Av era senaste inlägg drar åtminstone jag slutsatsen, att sexmoralister är ni, trots försök till bortförklaringar. Mvh
|
|
Inlägg #19: Postat: 2002-02-20 10:15:00
|
annakarin |
jag är sexmoralist, javisst. men artikeln handlar fortfarande om makt och feminism. att den sen kan bli grund till en diskussion a la sexträskeri är väl ingenting dumt?
|
|
Inlägg #20: Postat: 2002-02-20 10:48:00
|
Florence |
kul med diskussioner....
makt ar en konstig "varelse"
man kan dras till den
man kan sky den
man kan alska den
man kan doeda for den
man kan forrada for den
precis som med karlek pengar och bruk eller missbruk....sen dras de till varann...intriger och spel....sjalvklart ar alla lika mycket varda....och ska behandlas med respekt ...vilket kon,farg pa skinn eller andra egenskaper...spelar ingen roll.....konstigt egentligen att manskligheten inte kommit langre..
|
|