Har du en slant över, Percy?

Inlägg #1: Postat: 2002-02-17 20:27:00
Lena V
Nixi pixi, Percy har flyttat sina kosingar till Schweiz, det är för tillfället under utredning hur många av hans sköna miljoner som är oskattade...fortsättning följer under ett förmodat antal månader.
Inlägg #2: Postat: 2002-02-18 22:24:00
dennis
Ehh, jag tror inte att han kommer undan skatten på dessa miljoner hursomhelst. Emellertid, hur mycket skatt tror du att han HAR betalat under sin livstid? Jag är ganska säker på att han slår de flesta med hästlängder!!
Inlägg #3: Postat: 2002-02-18 22:46:00
Lena V
Hahaha och hur mycket pengar tror du han har tjänat under sin livstid???? Verkar det som snubben behöver 930 millar i pensionsförsäkring? 930 millar skulle räcka till att föda en afrikansk provins under de närmsta åren. För att inte tala om alla gamla/sjuka ensamma människor som inte får plats i dagens Sverige på grund av besparingar. Det är absurt att människan blivit ett sånt rovdjur.
Inlägg #4: Postat: 2002-02-19 20:04:00
dennis
*Suck* Det handlar inte om huruvida han är i behov av pengarna eller inte! Det är givetvis principen som är av betydelse. Killen hade skrivit ett fullt godtagbart förvisso förmånligt pensionsavtal med ett privat rättssubjekt ABB och som det heter: "pacta sunt servanda" mao. "avtal ska hållas". Hursomhelst, de värden som han har genererat för vårt och andra samhällen överstiger med största sannorlikhet de värden som du och alla andra som gnäller har lyckats skapa.
Inlägg #5: Postat: 2002-02-20 01:17:00
Lena V
Dennis, du och jag är inte ense i den här frågan. Urholkningen i moral är enligt mig vedervärdig. Pension är till för att trygga en ålderdom som kommer efter ett verksamt liv. Förvisso har Percy varit verksam på ett annat sätt än vad jag och du har varit, men han kommer aldrig behöva dö i en snödriva. Jag gnäller inte bara, jag förkastar det. Människovärde får inte mätas i pengar. Men tack för diskussionen. Mvh
Inlägg #6: Postat: 2002-02-20 16:04:00
Ingo
Hmm... men det är väl ändå inte Percys fel att din senila dam dog i en snödriva?.. Percy var vd för ett stort företag, som genererade tillväxt, som generarade jobb och intäkter för staten. Visst hans ersättning var absurt hög, och det går att disskutera. Men DET ÄR INTE PERCYS fel att tant Agda dog!
Inlägg #7: Postat: 2002-02-20 16:08:00
Lena V
Lisa lever fortfarande. Har jag beskyllt Percy för att att ha försökt döda henne? Nej jag funderar bara över tilldelningen av det som kallas pengar och mår ganska illa över att en del liv är värda så mycket mer än andras.
Inlägg #8: Postat: 2002-02-20 23:57:00
dennis
Men är det du och jag som delar ut pengarna!? Nej, inte i det här fallet. Vi bör därför inte heller kritisera de inblandade som anser att allt är i sin ordning dvs. i enlighet med avtalet.
Inlägg #9: Postat: 2002-02-21 00:56:00
Lena V
Nej varför skulle vi göra det? Istället ska vi snällt sitta tigande och titta på. Helst också gratulera vinnarna av freakshowen. Jag säger det igen dennis; vi har delade meningar i frågan. Jag misstycker nåt så inåt helvete och anser det vara en medmänsklig plikt att reagera när resurserna är så snedfördelade att människors liv mäts i vilket avtal man lyckats förhandla sig till.
Inlägg #10: Postat: 2002-02-21 10:00:00
dennis
Hur man påstå att resurserna är snett fördelade utan att beakta hur de har skapats?
Inlägg #11: Postat: 2002-02-21 11:21:00
Lena V
Du ser det enbart från en företagsvinkel, jag ser det från en samhällelig vinkel. Undrar just hur mycket bidrag ABB fått från staten genom alla år? Sånt kan man också fråga sig, eller hur. Våra åsikter strider mot varandras dennis, lika bra att vi bägge inser det.
Inlägg #12: Postat: 2002-02-21 19:23:00
dennis
Jag ser det lika mycket ur en "samhälleligt" vinkel som du gör. Svara på frågan istället!
Inlägg #13: Postat: 2002-02-21 19:49:00
Lena V
Men för fasen dennis! Tror du att jag är insatt i ABB:s uppbyggnad? Med vilka medel skattemedel bland annat dom startat upp? Nu går det dåligt, tusentals sparkas men den förmodade skattesmitaren Percy dinglar från en 930 millars skärm kan vara mer såg jag idag, ända upp till 1.4 Miljard. Det STINKER griiiis, oavsett hur resurserna skapats.
Inlägg #14: Postat: 2002-02-21 19:52:00
Lena V
Jag ger dig sista ordet och tackar för diskussionen. Det är fruktlöst att föra den vidare, eftersom jag har en utomordentligt stark ståndpunkt i just denna fråga. Baserad på det som i m-i-n-a ögon kallar moral. Du anser att affärer är affärer och jag anser att någon jävla måtta får det vara. Allas lika värde-principen kommer jag aldrig att rucka på.
Inlägg #15: Postat: 2002-02-21 22:46:00
dennis
Ok, då konstaterar jag avslutningsvis att det är sorgligt att din uppfattning baserar sig på en synnerligen feltolkad världsbild. Percys pensionsavtal har nämligen inget med värdering av liv att göra. Ha det bra!
Laddar...