Glöm varannan-bajsblöja-filosofin!

Inlägg #1: Postat: 2002-02-18 12:48:00
johanna
Jag vet, den försvann lite i förkortningen, egentligen fanns det saa mycket mer men tiotusen tecken är gräns. Min poäng är att man kan inte sträva efter "könenärlikajämlikhet" för de är inte lika - men de kan vara olika och jämlika.
Inlägg #2: Postat: 2002-02-18 23:27:00
Elin
jag tror att vi är lika - alla. det är på grund av att vu uppfostras olika som vi blir just det. för att vi tilldelas en bild av vilka vi borde vara baserat på vilket kön vi tillhör.
om man snackar istället för att bråka brukar det komma fram.
Inlägg #3: Postat: 2002-02-19 00:45:00
johanna
jag trodde saa ocksaa innan jag fick egna barn. Flickor är annorlunda fraan pojkar, de har omsorgsinstinkter kanske fraan naturen, de föder ju... som inte kan tas bort med uppfostran. Pojkar har tävlingslustan och individuella prestationer - trots och inte p g a uppfostran. Vi kompletterar varandra, och är inte lika, men dock har lika v ä r d e! Jag tror ej längre helt paa "social konstruktionsteori" d v s att allt är ett resultat av miljön. Jag tror det är ca 50-50 med gener och miljön.
Inlägg #4: Postat: 2002-02-20 17:52:00
Elin
och vad har du fått detta från, har du intervjuvat precis nyfödda bebisar?
din beskrivning stämmer inte på något sätt över med min världsbild. tjejer tävlar med varandra hela tiden, pojkar är mycket omsorgsfulla och beskyddande om det är vad de har lärt sig är bra. tjejer är fruktansvärt elaka och kyliga om det är vad som krävs.
det du beskriver tycker jag minner om hur vi värderar människor idag, inte hur de egentligen är.
forts
Inlägg #5: Postat: 2002-02-20 17:52:00
Elin
forts...
om det verkligen var 50-50 skulle skillnaden mellan könen vara mycket mindre subtil. för mig finns den nästan inte, inte om man gräver lite djupare och börjar prata med människor på allvar.
jag tror att anledningen till att det blivit just såhär är pga att det som en gång bara var en praktisk uppdelning har gått ur styr.
Laddar...