|
Inlägg #1: Postat: 2002-02-13 22:49:00
|
|
Fredrik Vargas Friberg |
Nej... antingen är jag inte tillräckligt tydlig...MEN.. äganderättsprincipen går i hand med kontraktsrättsprincipen. Alltså via kontraktet så överlämnar det du gör enligt min artikel :"3: Äganderätten. Det du producerar, äger du, det du skapar är ditt. Det du skapar har ingen rätt att ta ifrån dig, utan ditt medgivande." alltså via kontraktet så ger du ett medgivande att staten kan ta ut skatter, om denne sköter sig efter samhällskontraktet. mvh Fredrik
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-02-13 22:52:00
|
|
Fredrik Vargas Friberg |
Förneka icke känslorna, angående om folk vet eller inte vet. Ditt huvud registrerar mycket mer om omgivningen och vad för material som lämnas inmer än du anar med ditt Jag ...därefter röstar ofta en människa efter sin natur..som djuret människan. mvh Fredrik
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-02-14 00:00:00
|
|
Olof Öberg |
Att ingå ett "samhällskontrakt" är ju ett sätt att hjälpa till. En skatt är ju något som är påtvingat dvs oavsett om man är för eller emot så är man tvungen att betala. Friedman skrev i meningen innan detta är en artikel till bl a alt.fan.tolkien "you might want to read some of the literature on public choice theory", så kanske mer insikt kan fås där.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-02-14 00:51:00
|
|
Fredrik Vargas Fribergf |
Att se det som påtvingat av staten är anarkistisk tanke, eller anarkokapitalistisk. MEN jag förstår din tanke, och det är där man bör börja tänka.......JAG skrev fortsätter på nästa svar
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-02-14 00:55:00
|
|
Fredrik Vargas Friberg |
forts svar 4 denna punkt i artikeln "Direktdemokratin är skapad att vara styrredskap för de människor som bebor samhället, och accepterar tanken att verka tillsammans i solidarisk mening, genom att dela vatten och bröd i både goda och dåliga tider till de som accepterar direktdemokratin samt som djuret människan delar med brödet till de som inte accepterar samhället genom den så kallade naturrättsprincipen."
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-02-14 00:56:00
|
|
Fredrik Vargas Friberg |
forts på svar 5 SÅ Olof...man bör då först rösta "Vill vi ha ett samhälle, ja eller nej?" Om vi vill ha ett samhälle..."Hur skall samhällskontraktet se ut?"etc, mvh Fredrik
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-02-14 00:57:00
|
|
Fredrik Vargas Friberg |
och tack Olof...du var en person som pekade på nått viktigt. mvh Fredrik
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-02-14 14:00:00
|
|
Olof Öberg |
Det skulle snarare vara "rösta om samhället skall kunna beskatta". Med andra ord så är ägandet ingen rätt jmf rösta bort rätten till liv. I dina egna ord så är din demokrati inte en demokrati :-.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-02-15 10:01:00
|
|
Fredrik Vargas Friberg |
*ler* Nja, tyvärr, det du talar om, skulle aldrig hända i ett demokratiskt land. Därför att rösta borten rätten till liv, bryter mot naturrättsprincipen, vilket också bevisar att staten Tyskland aldrig var demokratiskt innan Hitler tog över. Kämpa på, mvh Fredrik
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-02-16 14:19:00
|
|
Olof Öberg |
Uhh, ja, och att rösta bort äganderätten bryter också mot naturrättsprincipen. Så jag säger det igen, med dina egna ord så är din demokrati är inte en demokrati.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-02-16 20:44:00
|
|
Fredrik Vargas Friberg |
;o Läs på istället. Detta är inte min demokrati, detta är sammanställt från litteratur, från dåtid till nutid visar demokratins ansikte. Du har mina referenser längst i artikeln, om du vill ha sidor från vart jag har hämtat materialet i böckerna så kan du maila och be om dem. Likaså är jag nog mer objektiv, då jag inte är demokrat. Jag anser däremot att demokratin är ett steg mot rätt riktning. Varför skulle man rösta bort äganderätten, då den är kopplad med kontrakträttsprincipen?
Fredrik
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-02-17 08:15:00
|
|
Olof Öberg |
Sluta slingra dig. För gemene man så är både Sverige och USA demokratier, och det är du som hävdar någonting annat att hävda någon form av objektiv sanning är bara löjligt. Jag har ovan visat att det inte finns någon orsak att ha omröstningar eftersom äganderätten förhindrar något uttag av skatter. Ditt försök att pinka in "demokrati" som ditt revir är lika löjlig som FP av liberalism och V av feminism.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-02-17 13:21:00
|
|
Fredrik Vargas Friberg |
på svar 12, samt repeteringOkej *ler* så försöker du inte också slingra? Då repeterar jag orden igen. Läs på. Äganderättsprincipen tillåter skatter, då den går i hand med kontraktsrättsprincipen, som ger möjlighet för staten att ta ut skatt från dig som ägare. Kontraktet som staten skriver med samhället är det folket som dikterar vilkoren. OM du nu förnekar detta utan referenser....är som om du förnekar all världens kunskap i samma veva.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-02-17 13:26:00
|
|
Fredrik Vargas Friberg |
Vad förespråkar du? Inte demokrati i alla fall, om du inte kan hänvisa mig till referenser, vilket jag har gjort. Mer objektiv än dina subjektiva åsikter. Men självklart har jag valt ämnet som subjektiv åsikt. Att erkänna är en konst, och likaså en insikt. Som alla partier i dagens Sverige säger, så är det full valfrihet för dig att skriva om ämnet, för revir-pinkeri är något jag ogillar, men utan känsla för ämnet är det lika med dödfött att skriva. mvh Fredrik
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-02-17 18:47:00
|
|
Olof Öberg |
En skatt är något man utkräver och är per definition inte frivilliga. Om du frivilligt ger bort dina perngar så är det en gåva eller snarare en medlemsavgift i detta fall. Om samhällskontraktet är frivilligt att skriva under så kan en medlemsavgift bestämmas, men när man börjar utkräva skatter dvs pengar av de som inte har ingått samhällskontraktet så bryter du mot äganderätten och, enligt den definition du har på demokrati, så är det inte en demokrati.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-02-17 18:56:00
|
|
Olof Öberg |
Vad jag förespråkar är irrelevant för diskussionen. Jag är däremot inte den som vill byta ut definitionen av demokrati med min egen. I Sverige så har vi demokrati - representativ demokrati. Det finns inget som säger att dina rättigheter är nödvändiga för en demokrati alla stater kränker äganderätten och det är enbart löjligt och föga produktivt av dig att påstå det. T ex så kan man hävda att "ekonomisk demokrati" är ett krav och det går ju rakt emot äganderätten.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-02-17 22:34:00
|
|
Fredrik Vargas Friberg |
på svar 16Givande, men ändock ser jag att du döljer något som påverkar din åsikt i detta. FÖR att kunna diskutera vidare, så blir jag tvungen att repetera samma fråga igen, genom att ta ett citat från min artikel.... Jag vill att du skall förklara för mig, tolka meningen för mig och de andra som ev läser, vad den meningen betyder...Citatet: "Det du skapar har ingen rätt att ta ifrån dig, utan ditt medgivande."...Olof vad betyder det? Mvh Fredrik
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-02-17 23:30:00
|
|
Olof Öberg |
Det betyder exakt vad som står. Med andra ord så betyder det att skatter inte kan förekomma. Om det är vad du menar så tar jag tillbaka all min kritik undantag för omdefinitionen av demokrati. Jag skulle dock ha svårt att kalla ett sådant samhälle särskilt demokratiskt, iaf skulle den demokratiska delen inte ha så stor betydelse. Nu lägger jag inte in något särskilt positivt värde i ordet, vilket är vanligt.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-02-18 05:01:00
|
|
Fredrik Vargas Friberg |
Bra, då har jag kommit fram till kärnan av denna diskussions problem. Nämerligen att jag tolkar denna mening: "Det du skapar har ingen rätt att ta ifrån dig, utan ditt medgivande" JUST de tre sista orden "UTAN DITT MEDGIVANDE", vilket måste betyda att du har rätt att välja att ge ditt medgivande till staten att ta ut skatt från ditt ägande. I gengälld lovar staten i samhällskontraktet att ex skaffa sjukvård för skattepengarna.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-02-18 05:05:00
|
|
Fredrik Vargas Friberg |
på svar 18 OM du nu inte accepterar dessa ord om medgivande...så måste du genast slå upp orden i svenska ordlistan och se ordförklaringen för dem.
VEM har gjort en omdefinition av demokrati? Omöjligt. Då lär denna, dessa peroner finna ett mer lämpligt ord för deras system...lämpligen Oligarki. MEN du kanske menade mig? mvh Fredrik
|
| |