Demokratins kärna

Inlägg #1: Postat: 2002-02-13 22:58:00
Fredrik Vargas Friberg
Åter nej...eller varför inte Ja? Jo det du talar om är en utopi, men det jag talar om, är någon som redan existerar i denna värld Schweiz, vissa stater i Tyskland och USA . Mvh Fredrik
Inlägg #2: Postat: 2002-02-13 22:59:00
Fredrik Vargas Friberg
Det är full realistiskt att bygga om KU konstitutionsutsk, och befolka den med männikor som bebor denna plätt på jorden, som sedan kan ta ifrån partipiskorna och driva på politikerna att påminna politikerna att de skall rådgiva folket med den bästa expertis som finns, med sofistikerat system som dagens moderna och möjliga valurnor kan pressentera och förnya partisystemet. mvh Fredrik PS Kom igen, våga förändring. DS
Inlägg #3: Postat: 2002-02-14 01:39:00
Bo
Kalla mig cynisk/negativ, men jag tvivlar starkt på att det svenska folket vill lägga ner mer energi på samhällsnytta än än sina dokusåpor och Felicity. Vem skall informera dem? Kan dessa rådgivande människor existera i ett åsiktsvakuum och bara ge konkreta fakta utan vinkling svårt eftersom opartiskhet inte existerar? Blir det bara inte så att de som är mest insatta och de som tjänar mest på ett visst beslut i en viss fråga som kommer att bemöda sig att "rösta"?
Inlägg #4: Postat: 2002-02-14 01:43:00
Bo
Sen så anser jag inte att det handlar om att "våga" förändra. Jag vågar förändra, men genomför ogärna idiotiska förändringar. I detta fall tror jag att representativ demokrati fungerar mindre dåligt än direkt. Men det kanske beror på att jag är beläst inom demokratins för- och nackdelar.
Inlägg #5: Postat: 2002-02-14 01:49:00
Bo
...och jag sparar mina utlägg och argumentation som tar upp för mycket plats tills jag skriver en egen artikel, eftersom en seriös replik i denna debatt inte kan ges i kommentarsfälten. Hoppas du ursäktar. MVH.
Inlägg #6: Postat: 2002-02-14 02:25:00
Fredrik Vargas Friberg
Ser fram emot det ;o Jag är likaså också beläst i demokratins för och nackdelar. Men jag har inte ens nuddat hur man går tillväga att genomföra en direkt demokrati. Jag själv är inte en demokrat, men anser att demokratin är steget mot det jag står för*ler*
Ursäkten godtages, och jag lovar att en svar-artikel från mitt håll kommer vara helt oväntat innehåll ;omvh Fredrik
Laddar...