Pang, Pengar och Penis

Inlägg #1: Postat: 2002-02-12 09:14:00
Stefan Holmqvist
Du bara beskriver den annan sida av samma mynt. För att börja måla ut fiender behöver inte ett land var i dekadens. Statsskick spelar roll: Se på argentina som var under fascistisk styre 82 Kriget om Malvinerna och under sosse/liberalt styre nu. Där blir det inget krig trots att krisen är värre.
Inlägg #2: Postat: 2002-02-12 09:17:00
Stefan Holmqvist
Däremot är krigsindustrin med sina ringa 1200 miljarder samtliga mellanhänder inräknade det som är organisationsprincipen för USA. Inget krig eller rustande,
Inga pengar. Med Krig -> Ökade fiender att kriga mer med eller ökade vänner att handla med mer.
Inlägg #3: Postat: 2002-02-12 22:17:00
Henrik Hermansson
Jag håller inte riktigt med. Jag menar inte att ett land måste vara i djup kris för att inleda krig, men däremot måste det finnas ett pyrande missnöje. Detta pyrande missnöje föder inte sällan groteska drömmar om att världen ska erkänna den stora nationella värdigheten. Det är samma sak vare sig det gäller brittisk imperialism, Adolf eller amerikanska flaggor vajande i Kabul. Sedan att en och annan plånbok blir fetare på köpet är en bisak.
Inlägg #4: Postat: 2002-02-13 10:28:00
Stefan Holmqvist
", men däremot måste det finnas ett pyrande missnöje" Nej, det är svammel. Tyskland, Romarriket fanns inget överdrivet pyrande missnöje. Däremot skapar krig och konflikter missnöje och demoralisation USA: Vietnam, Somalia. SU: Afghanistan. I Korea, Vietnam, Irak, Grenada hade missnöjet bland de som skor sig på vapenindustrin varit större om det INTE blev krig. Krig är Pengar. Inget mer eller mindre.
Inlägg #5: Postat: 2002-02-15 21:25:00
Henrik Hermansson
Krig är inte pengar. Se min artikel "Krig, romantik och missnöje" som jag f ö glömde att sätta som debattartikel till din fabulering.
Inlägg #6: Postat: 2002-02-21 15:38:00
SHQ
Jag har läst den och den är just en grov förenkling. Märk väl att jag inte tror att "krig" inte enbart beror på pengar. Missnöje, nationalism, religion kan vara vettiga medel. Pengar är ofta målet ibland inte ens för de som krigade
Däremot så omsätts ofantliga summor mellan krigen för upprustning. Du får skilja lite på Rustandet och det faktiska Kriget min vän. När jag skriver "krig" ovan menar jag hela processen.
Inlägg #7: Postat: 2002-02-21 15:41:00
SHQ
Strax innan koreakriget var amerikanska försvarsbudgeten 10 Milj. Inget rustande, inga jobb, inga pengar. När Vietnam började på allvar så var budgeten uppe i 200 miljd. Multiplicera gärna siffran med den tidens växelkurs. 7,25. Tror du på allvar att folkets missnöje eller nationalism hade spelat roll?
Laddar...