|
Inlägg #1: Postat: 2002-02-11 09:38:00
|
|
Zemmi |
Det är bara viktigt att vi inte slutar kämpa bara för att någon "bevisar" att män också har det svårt i vissa situationer. Målet är väl ändå att alla ska må lika BRA, ha det lika LÄTT, INTE må lika dåligt och ha det lika svårt...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-02-11 09:44:00
|
|
Zemmi |
Vad det gäller att rycka ut i krig, bör vi väl kämpa för att INGEN ska behöva göra det svårt, kanske omöjligt men borde vara målet. Och angående åldersgränserna tycker jag det är diskriminerande ÄVEN mot oss tjejer fast det är SJÄLVKLART killarna som är mer utsatta. Det innebär nämligen en gammaldags, "gubbsjuk" syn på förhållanden som är förkastlig!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-02-11 09:51:00
|
|
Susanne Gräslund |
Bra sagt, Zemmi! Kärnan i problemet är den gamla föreställningen om att mannen i ett förhållande hellre ska vara äldre än kvinnan än tvärtom. Detta eftersom han då får en högre åldersstatus än hon vilket hjälper honom rent allmänt att vara högstatus i förhållandet.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-02-11 10:16:00
|
|
Christer |
Zemmi har missas kärnan i kritiken mot feminismen. Feminismens grundpostulat att allamän förtrycker allakvinnor, stämmer inte. Att ständigt hetsa kvinnor mot män gynnar ingen. Feminismen är idag en ideologi som ej får kritiseras.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-02-11 10:24:00
|
|
Christer |
Susanne, är det inte snarare så att yngre kvinnor lockar män i alla åldrar? Äldre män har generellt större köpkraft än yngre och bråkar mindre. En enkel ekvation för krögarn. Förståeligt men inte försvarbart.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-02-11 11:09:00
|
|
Zemmi |
"Feminism- åskådning som hävdar o. rörelse som arbetar för kvinnans fulla ekonomiska, sociala o. politiska likställighet med mannen, kvinnoemancipationen, kvinnorörelsen" Svenska Akademins Ordbok. Christer, jag vet att många hävdar den betydelsen som du nämner, mest män men även en del radikalfeminister. Men merparten tror inte att lösningen ligger i att vi kvinnor ska börja förtrycka män istället, utan att vi alla ska bli jämställda.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-02-11 11:09:00
|
|
Zemmi |
Även om betydlesen är/har varit så som du nämner, så skulle inte detta vara första gången ett ords betydelse har utvecklats/förändrats för att passa in i vår tid. Så som jag ser feminismen FINNS det ingen direkt anledning att kritisera den, då den alltså bör stå för jämlikhet mellan könen men eftersom det faktiskt är fler fall med förtryckta kvinnor i världen, är det naturligt att frågan kretsar kring kvinnor till största delen.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-02-11 16:48:00
|
|
Christer |
Sao:s betydelse är utvattnad och omodern. Läs de feministiska partiprogrammen, lyssna på Schyman eller läs expressen! Där finner du "min" definition. Vem idag är emot jämställdhet? inte jag iaf.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-02-11 17:40:00
|
|
AMN |
christer - jag måste kalla mig själv rätt påläst inom området feminism, och jag tycker zemmis förklaring är mycket närmare verkligheten. det är bara vissa radarkafemininister som går enligt "din" definition. knappt ens det.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-02-12 12:53:00
|
|
Christer |
Kör en sökning på feminism&förtryck, ni får tusentals träffar. Ni ser snabbt att det inte bara är en "radarka"-tolkning att män förtrycker kvinnor. Att påstå detta och kalla sig beläst.....?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-02-12 13:06:00
|
|
Christer |
Tex kan jag citera SAP:s nya program: "..genusordningen den systematiska över och underordning som skapar ojämlika livsvillkor för kvinnor och män..." Detta är allså sossarnas! ord. Närmare en förtrycks än likställighetstolkning eller?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-02-12 16:11:00
|
|
Jörgen G |
Ja, står det så i sossarnas program så måste det ju vara sant...
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-02-12 22:34:00
|
|
AMN |
men. eh? läs historia. kvinnor har varit förtryckta i alla tider. inget att förneka. det är en djupt rotad samhällsåskådning att kvinnor är underlägsna, och en sådan samhällsåskådning går inte att bara kasta bort på ett tiotal år. bara för att man säger att kvinnor är förtryckta behöver inte innebära att kvinnor "hetsas mot män" som du skrev.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-02-13 21:01:00
|
|
Christer |
AMN, Inte i alla tider, dock mest i den historia jag är bekant med. Sen givetvis fortfarande på de flesta håll i världen. Men nu lever vi i Sverige anno 2002!
Jag är inte övertygad alls om att "förtrycket" är så ensidigt som genusforskarna mfl sekterister påstår. I vilket fall gynnar inte en polarisering förändringen.
|
| |