Reclaim the kids!

Inlägg #1: Postat: 2002-02-08 15:17:00
christer kyreus
Jag uppfatttar frågeställningarna
mera "opinionsmässigt" och
"samhällspolitiskt". Individuellt finns ju en del valalternativ; men vilka
samhällsideal LANSERAS i vårt land?
Den frågan BORDE diskuteras!!
mvh KYREUS
Inlägg #2: Postat: 2002-02-08 15:40:00
MarieS
rsom jag ser det: samhällsidealet ska vara att män och kvinnor har lika möjligheter på arbetsmarknaden och BÅDE mamman och pappan är precis lika viktiga som föräldrar.Problemet är inte att kvinnor arbetar för mycket utan att män arbetar för mkt och är hemma för lite m sina barn.
Inlägg #3: Postat: 2002-02-08 15:44:00
christer kyreus
Bästa Marie! Ligger åtskilligt i Ditt svar och man undrar: vilka samhällskrafter vill matcha just
de idealen? De politiska partierna?
Vad tror Du? mvh KYREUS
Inlägg #4: Postat: 2002-02-08 16:08:00
marieS
Det har ju varit feministerna som försökt påverka utvecklingen åt det hållet, därför håller jag inte med Johanna om att de svikit kvinnorna.
Kvinnorna har börjat arbeta mer, men männen har inte i samma takt "kommit in i hemmen". männen borde hjälpa till med att ifrågasätta myten om att mamman är den "viktigaste föräldern" men måste också ta "baksidorna" med att vara likställda som föräldrar
Inlägg #5: Postat: 2002-02-08 16:24:00
johanna
Feminismen idag försvarar inte mammans rätt. Titta paa hur ekonomer härjar paa BB / paa MVC / skola osv. Alla förväntar sig att SKOLAN skall fixa mobbning eller rasism osv. Ingen räknar med mammorna. Ensamstaaende mammor är en STOR grupp i Sverige!
Inlägg #6: Postat: 2002-02-08 16:24:00
christer kyreus
Din fokusering på kvinnans och mannens vardag och arbetsliv är bra!
Politiska slagord kan aldrig ersätta vardagsverkligheten. Du har mycket rätt när Du talar om att männen inte finns med i hemmets vardag lika mycket som kvinnorna. Sorgligt!
Jag undrar varför? Är den sk karriären viktigare än barnen?
mvh KYREUS
Inlägg #7: Postat: 2002-02-08 16:43:00
marieS
Johanna, håller med om att nedskärningar inom skola, vård mm är fel-men det är ju inte feministerna som velat ha dessa nedskärningar.Och det är väl bra att skolans ansvar ifråga om tex mobbing diskuteras?.jag fattar nog inte riktigt hur du menar.Ensamstående mammor-ja de har väl mest att vinna på högre löner för kvinnor idag 80 av männens genomsnitt för samma arbetstidoch mer resurser till skola och dagis?att skylla på feministerna-fattar ej riktigt, kanske missuppfattar jag dig.
Inlägg #8: Postat: 2002-02-08 16:54:00
MarieS
christer:håller med, det är sorgligt.Tror många inte alls allamän tyvärr tycker det är ganska praktiskt att mamman tar största ansvaret,så att de själva kan jobba och deras barn ändå får bra trygghet mest av mamman DET är sakfrågan och det är tråkigt att det är så enkelt att fastna i "taliban-diskussionen" och därigenom få en ursäkt att avfärda huvudfråga
Inlägg #9: Postat: 2002-02-08 17:04:00
christer kyreus
Svar till Marie S8: Fattar inte att kvinnor inte attackerar ARBETSGIVARE hårdare. Mannen och kvinnan skulle göra mera gemensam sak att hårt påverka arbetsgivare, så att båda kan få vara mera hos barnen. Tragiskt säger många män till mig att arbetsgivarna står ivägen för mera pappaledigt. I så fall: maffiametoder

mvh KYREUS
Inlägg #10: Postat: 2002-02-08 18:39:00
johanna
Tack Christer för ditt förtydligande. Självklart har inte feminister tagit bort makten fraan morsor men inte heller försvarat den - tvärtom. De borde ju staatt paa barrikaderna i skolan / BB osv. När det gäller mobbning; föräldrar kan väl ej vänta i år om skolan ej reagerar...de måste dit och bråka! Inte förlita sig på myndighhetr. För ensamma mammor har norska kungahuset gjort mer än något parti i Sverige...
Inlägg #11: Postat: 2002-02-08 19:27:00
MarieS
ck:håller med om att påverka arbetsgivaremest i mansdominerade yrken problemet finns, men samtidigt:de anpassar sig efter de mönster som redan finns.Dvs, det finns anledningar till att vissa yrken är mans/kvinnodominerade.Ett annat skäl är ekonomiska, de flesta familjer förlorar mer pengar om pappan är hemma.Det hänger ihop,visst ska vi göra gemensam sak, men det är männe
Inlägg #12: Postat: 2002-02-08 19:28:00
MarieS
el.mansdominerade yrken som kommer att förlora mest på det, ska "kvinnoyrkena" få högre löner så måste "de andra" betala för det
på ngt sätt.
Inlägg #13: Postat: 2002-02-09 00:12:00
solveig
Det är politikernas sak att höja hemmaarbetets status därför att det i längden gagnar hela samhället. Det ska finnas valmöjligheter för föräldrarna. De enorma summor som nu läggs ner på narkomanerna, mobbningen, dagis och fritids, etc. kunde gå till lön för fostran av kommande generationer i deras egna hem. Punkt. Slut.
Inlägg #14: Postat: 2002-02-10 00:01:00
johanna
Denna debatt är praktexempel paa vad jag menar. Vi skall prata om föräldrarskapet men hamnar i kvinnoyrken/mansyrken feminisnternas älsklingsämne.
Fokuseringen bör vara paa hur barnen ska ha det - jag tycker att de skall veta att de är det viktigaste för sina föräldrar och att morsan och farsan skall visa det. Inte snacka i mobilen när de hämtar ungen fraan dagis.
Inlägg #15: Postat: 2002-02-10 14:38:00
Olof Öberg
Enligt le Grand SOU 1997:136 så är lönegapet innan skatt 19,6. Tar man hänsyn till yrket så är det 12,6. Tas dessutom hänsyn till individrelaterade egenskaper, yrkesklass och näringsgren får vi 6. Allt detta kan läsas i "Betänkande från Kvinnomaktutredningen" SOU 1998:6, men å andra sidan så låter 20 så mycket bättre när man är feminist.
Inlägg #16: Postat: 2002-02-12 12:05:00
Anna H
Johanna: att barnen ska ha det bra borde val vara sjalvklart for alla, det ar val inte bara feministernas ansvar? Det ar sa latt att hoppa pa nagon som kallar sig feminist och saga "varfor forsoker du inte andra pa det eller det ocksa? Det ar ju lika viktigt!". Synd tycker jag, att nagon som faktiskt engagerar sig ska fa skit for att hon eller han engagerar sig for fel saker. Medan dom som inte gor nat alls slipper undan all kritik?
Laddar...