Inlägg #1: Postat: 2002-02-08 14:09:00
|
Olof Öberg |
Om jag startar ett företag så vill jag kunna styra hur många kvinnor som jobbar där. Det är min rättighet. Om du är en ung kvinna med risk för att bli gravid så kan du välja ett annat jobb. Ett företag är ingen offentlig plats som vem som helst har rätt att jobba på. Det är helt upp till ägaren att bestämma.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-02-08 14:13:00
|
prime |
Märkligt... för jag är nästan säker på att du har något emot könsdiskriminering mot tjejer, men det kanske bara kallas för könsdiskriminering när det är tjejer som diskrimineras. För övrigt så använder du samma gamla argument som manschauvinister alltid använt för att diskriminera kvinnor. Antingen bestämmer vi oss för att låta folk välja som du vill eller så är vi emot könsdiskriminering oavsett vilket kön som blir diskriminerat. Allt annat är bara "vända kappan efter vinden mentalitet"
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-02-08 15:35:00
|
Jörgen G |
Snygg kontring Olof. You beat me to it. Jag tror att Sara saknade lite täckning bakåt när hon gick till anfall med hela laget...
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-02-09 10:56:00
|
cvb |
Bra svar av både olof och prime...Sara du borde nog tänka två gånger innan du säger nåt och inte se saker från bara ditt perspektiv
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-02-09 15:04:00
|
Sara |
Åldersgränser är ingen diskrimineringsfråga, det är en fråga om människors sexuella prefenser. Dessa kan du inte lagstifta om, hur gärna du än vill det. cvb: angående perspektiv, tycker du inte att artikeln i fråga är lite väl snäv, perspektivmässigt sett? Den utgår ju bara från 18-åriga killar, eller hur? Ingen hänsyn tas till krögaren, som faktiskt livnär sig på krogen, eller övriga gäster som faktiskt uppskattar åldersgränserna. Jörgen G: Och du tillförde vad i debatten?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-02-09 16:19:00
|
Erik Åkerlund |
Diskrimineringen ligger i att det är EN åldersgräns för killar och EN för tjejer, precis som det tyvärr finns en lön för killar och en lön för tjejer. Vill krögaren ha äldre klientel så sätter han åldersgränsen vid 23 lr 25 för BÅDE killar och tjejer. Inte så svår logik lr?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-02-09 16:35:00
|
Olof Öberg |
Hudfärg är ingen diskrimineringsfråga, det är en fråga om människors sexuella preferenser. Dessa kan du inte lagstifta om, hur gärna du än vill det. Angående perspektiv, tycker du inte att artikeln i fråga är lite snäv, perspektivmässigt sett? Den utgår ju bara från mörkhyade, eller hur? Ingen hänsyn tas till krögaren, som faktiskt livnär sig på krogen, eller övriga gäster som faktiskt uppskattar hudfärgskontrollen.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-02-10 13:22:00
|
Sara |
Erik: Det kan väl inte ha undgått dig att tjejer i allmänhet föredrar äldre killar? Därav åldersgränsskillnaderna. Och blanda inte ihop köttmarknaden med arbetsmarknaden. Det är två skilda saker.
Olof: Hur kom hudfärgen in i bilden? Håll dig till ämnet! Diskriminering p.g.a. hudfärg är förbjudet enligt svensk lag, men inte skilda åldersgränser. Detta för att det ena är diskriminering, men inte det andra.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-02-10 16:32:00
|
Olof Öberg |
Så innan lagen om etnisk diskriminering kom till så var det okej att diskriminera p g a hudfärg? Om det var okej varför kom då lagen till? Bara för att lagen inte _förnärvarande_förbjuder någonting gör inte det okej. Det är lika fel att diskriminera unga killar i förhållande till unga tjejer p g a ålder som det är att diskriminera p g a hudfärg.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-02-10 18:17:00
|
Sara |
Olof: Nu är du där igen. Hänvisar till tidigare svar. Lämnar härmed diskussionen.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-02-10 18:34:00
|
Olof Öberg |
Ämnet är ju diskriminering och bara för att lagen inte säger att denna diskriminering är olaglig gör den inte mindre fel. Liksom att innan lagen om etnisk diskriminering kom till inte gjorde att det var okej att diskriminera p g a hudfärg. Eftersom du inte har några hållbara argument och därför vill inskränka diskussionen till vad säger lagen istället för vad som är rätt och fel, så gör du nog rätt i att lämna den.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-02-10 21:10:00
|
Charly |
Hoppas du inser hur fel du har Sara.
Som jag skrev i ett inlägg så växer inte idioter upp. De bara BETALAR MER FÖR SIG! så det blir inte "nöjdare" klientel. jag tycker illa om 18 åriga tjejer på ställen för de uppför sig som svin, men inte vill jag ta deras rätt att gå ut.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-02-11 04:49:00
|
Erik Åkerlund |
Svar till Sara:
Jaha, och? För att tjejer i allmänhet vill ha äldre läs: rikare killar så ska vi yngre inte tillåtas vistas i samma lokaler? Men visst, många killar gillar tjejer med stora bröst, så på våra ställen ska det vara minst D-kupa, annars kan tjejerna gå någon annanstans...logiskt och schysst till tusen va?
|
|
Inlägg #14: Postat: 2002-02-11 15:28:00
|
Jörgen G |
Sara Svar 5, vad jag tillförde debatten var ingenting mer än att jag gav Olof stöd, eftersom han redan uttryckt samma åsikt som jag. Hade det varit bättre om jag kopierat hans inlägg och lagt in det en gång till?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2002-02-11 16:49:00
|
prime |
Jahaa, det är så det ligger till Sara.. "tjejer föredrar i allmänhet". Allt utgår bara från vad tjejer "föredrar", inte vad deras jämnåriga killar också "föredrar".. krogägarna kan få fortsätta diskriminera av typen "tjejer föredrar" och säga att "enligt vad vi erfar.. så föredrar tjejer svenska killar" eller varför inte porta suspekta homosexuella individer för att "generellt sett" så "föredrar" heterosexuella tjejer att vara med heterosexuella killar.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2002-02-11 16:51:00
|
prime |
Man blir så trött på det resonemanget. "Tjejer föredrar"... vad "föredrar" killarna i samma ålder? har du frågat va de "föredrar"? eller skall vi bara gå efter det som "tjejer föredrar" ?
|
|
Inlägg #17: Postat: 2002-02-11 23:54:00
|
Till Sara |
Det finns inget att se ur krogägarens eller nån annans perspektiv...all diskriminering är fel vare sig de gillar det eller ej! På samma sätt som man inte får diskriminera pga kön, hudfärg eller religion ska man inte få diskriminera pga av ålder...och du kan påstå vad du vill men det ÄR samma sak...
|
|
Inlägg #18: Postat: 2002-02-12 15:54:00
|
Joakim |
Sara blev knäckt :/.
Jag brukar oftast inte diskutera nått jag inte tänkt igenom på förhand, kanske ett tips till Sara.
|
|