Det svider ju lite, det gör det

Inlägg #1: Postat: 2002-02-07 14:59:00
MarieS
jag håller med dig,det är just de som kommer i kläm när detta blir en principfråga.
Inlägg #2: Postat: 2002-02-07 15:12:00
Kajsa Kallio
Givetvis ska din vännina som inte bara varit med om en utan två fruktansvärda händelser få föda precis hur hon vill. Med sådana erfarenheter i bagaget är det hon och ingen annan som ska dikterar villkoren. Och det tror jag faktiskt hon får göra även som läget är idag.
Inlägg #3: Postat: 2002-02-07 15:12:00
Kajsa Kallio
Vad jag ville visa är att i stort sett alla som är gravida är enormt oroliga, givetvis för barnets hälsa men till största delen för just förlossningen. Det är denna grupp som jag själv hörde till som jag tycker ska få den uppmärksamhet de behöver så att valet faller på en vaginal förlossning istället för ett planerat snitt.
Inlägg #4: Postat: 2002-02-07 16:51:00
jenny nilsson
Min väninna fick kämpa för sitt snitt hon hade inga fysiska orsaker endast psykiska. Fast som MarieS skriver att blir det princip att man inte ska få snitt p.g.a rädslor då hade hon ju inte fått något.
Idag har hon två friska barn.
Inlägg #5: Postat: 2002-02-07 18:36:00
Kajsa Kallio
"Endast psykiska" låter lite svävande. Har man verklig ångest under graviditeten så tror jag säkert att det kan påverak förlossningen negativt. Tillhör man dessutom samma grupp som Linda Skugge, som verkar ha varenda noja i boken rädd att bli sjuk, rädd att spy, rädd för viss mat, rädd att bli sjuk av viss mat så är risken ganska stor att förlossningen inte blir en positiv upplevelse, att den rent av kan bli "farlig" för mamma och barn, och då ska man givetvis få sitt snitt.
Inlägg #6: Postat: 2002-02-07 18:38:00
Kajsa Kallio
MEN, en duktig hängiven barnmorska ska kunna avgöra om det är ångest eller "ångest" man lider av. Oro har vi nog känt allihop men jag tycker det är för jäkligt om vi ska låta den styra oss till att gå miste om att själva föda fram vårt barn.
Inlägg #7: Postat: 2002-02-07 22:07:00
jennylmntelia.com
Jag håller helt med. I Ystad där jag födde mitt andra barn har dom parollen att "mamma vet bäst" många kvinnor har en märklig intuition kring sina förlossningar. I ystad kände jag mig som föderska trygg, uppburen och att det var jag som bestämde. Kvinnor är olika och vill föda på olika sätt.
Inlägg #8: Postat: 2002-02-08 08:29:00
Kajsa Kallio
Ystad är väl det sjukhus som har den bästa förlossningen i Sverige? Alla borde få tillgång till samma omsorg. Jag födde i Ängelholm och har precis samma erfarenhet som du. Dock stängde de förlossning och BB där, säkert just av den anledningen. Lugn och ro och trygghet har väl aldrig varit särskilt lönsamt.
Laddar...