Långfilm i Sverige - av och för män

Inlägg #1: Postat: 2002-02-07 11:43:00
Annika Larsson
Nu var det ju inte kortfilm artikeln handlade om... Och det står inget i artikeln om att kvotering är en bra lösning. Vad gäller kortfilmerna du nämner så jag vet visserligen inte vilka filmer du pratar om, men kanske är det så att dessa filmer riktar sig till den andra halvan av befolkningen. Kvinnorna!
Inlägg #2: Postat: 2002-02-07 12:04:00
Anders igen
Först och främst: det här är ingen kritik mot dig. Jag avskyr att ge kritik men måste ändå få ge min syn på saken: Kortfilmssattningen grundar sig på "unga förmågor" som fått sponsring ekonomiskt av dylika filmbolag. Film i väst t.ex. Och det vore naivt att tro att FIV skulle punga ut 500.000:- eller mer för en kortfilm bara för den sakens skull. Ok, du snackar långfilm, och då vill jag bara ställa dig följande fråga:
Inlägg #3: Postat: 2002-02-07 12:06:00
forts..
Tror du man får regisera en långfilm med en budget på 20 miljoner kroner som ett osäkert kort? Nånstans måste man börja, och 95 börjar just med kortfilm. Jag kan bara säga såhär, med en viss insikt i ämnet. Jag känner MÅNGA unga ambitiösa män som har SERIÖSA projekt på G, men dom är enbart myror i en stack när de söker sina bidrag. På film i väst säger man ofta: Tack, men nej tack. Men du känner ingen kvinna? Som gillar att skriva?
Inlägg #4: Postat: 2002-02-07 12:08:00
slut
Så står det till.. Ja, jag vet inte om filmerna vänder sig till den andra hälften av populationen.... En av dessa begåvade töser hade rest ner till afrika och filmat flugor i fyra klipp utan ljud med en 35mm kamera. Det är ju också ett sett att kasta bort en budget på, låt säga en 30.000:-
Inlägg #5: Postat: 2002-02-07 13:04:00
Annika Larsson
Är helt enig om att kvotering på bekostnad av kvalitet inte gynnar någon. Tror inte heller att några kvinnor tycker det känns särskilt bra att få göra film bara för att de är kvinnor. Nedläggningen av förbundet för kvinnliga regissörer tyder ju på att man vill identifiera sig som filmare, inte kvinna. Och då måste man även konkurrera på samma villkor, kvalitet.
Inlägg #6: Postat: 2002-02-07 13:05:00
forts
Trots det bemötande från Film i Väst som du beskriver så har Filminstitutet idag 29 kort-och dokumentärfilmsproduktioner på gång. Varav 21 regisseras av män. Jag har svårt att tro att kvinnor generellt skulle vara sämre på att regissera film. Men någonstans så brister det. Antagligen redan innan man kommer så långt som att göra sina egna produktioner.
Inlägg #7: Postat: 2002-02-07 14:31:00
Anders
Bra. Då ligger vi på samma våglängd. I grund och botten så tror jag inte det varken är kvinnorna eller männens fel att det görs en massa dålig film här. Jag tror det beror på sverige. Männen på festivalen var inte mycket bättre dem. Ett par snubbar från falkenberg gjorde t.ex en kortfilm om sommarjobb på ngn norsk ö.... Genom att trycka upp kameran i ansiktet på en av killarna... Dom tyckte säkert det var skitball att kasta pengarna i sjön, och jag blev bara illamående av kamerans skakning..
Laddar...