Hjälp, PK-elitspöket äter upp mig!

Inlägg #1: Postat: 2002-02-07 11:08:00
christer kyreus
Sanningen om "pann-stämplar"?
Bra Marcus att Du varnar för flitigt användande av "pann-stämplar".
För de tycks förfölja människor och fenomen som får dem på sig.
I en domstol är chansen stor att frias om man är oskyldig. Inblandade finns där och måste lägga alla kort på bordet. Men opinionen? Hur kommer man åt den? "Opinionen" sätter stämplar som sedan är svåra att få bort.
Opinionenhydra utan fast adress!
Inlägg #2: Postat: 2002-02-07 11:19:00
Jesper N
Jag gillar särskilt tiraden i början av artikeln, mycket rolig. Begreppet Politiskt Korrekt tror jag är en företeelse som dök upp bland vita amerikanska manliga mediapersonligheter som en reaktion mot medborgarrättsrörelser, Gay rights movements och feministiska rörelser som ett sätt att säga "vi har aldrig förtryckt er, men nu förtrycker ni oss". Det hela får mig att tänka på Knut Jörgensen, som ju självklart är utsatt för en massmedial konspiration av pyramidala mått.
Inlägg #3: Postat: 2002-02-07 11:43:00
Bertram
Nja. Poängen är väl att folk ganska ofta verkar ta till sig åsikter som är politiskt korrekta bara för att de åsikterna just för stunden är i ropet - utan att egentligen reflektera över innebörden i dem. Ibland känns det så väldigt tydligt när man hör folk säga eller läser i tidningar vissa saker att de inte egentligen menar det eller ens förstår vad de säger utan bara "läser innantill". Så uppfattade åtm. jag Orests artikel.
Inlägg #4: Postat: 2002-02-07 12:23:00
Linda
De som använder PK som argument har helt enkelt slut på egna argument i den aktuella frågan. Kanske dax att erkänna att man har fel, eller läsa på lite mer.
Inlägg #5: Postat: 2002-02-07 16:47:00
Daniel
Här är min åsikt i fråga: PK är de som följer de åsikter som inte får kritiseras i Sverige, t.e.x: Invandring kanske inte är odelat positivt, höga skatter kanske inte är odelat positivt, osv. De utmålar de som uttrycker dessa åsikter som omänskliga, suspekta, och förmodligen släktingar till Hitler, därför behöver man inte ens bemöta deras åsikter med argument. Det räcker med att säga att de har en "skrämmande människosyn" eller några andra floskler.
Inlägg #6: Postat: 2002-02-08 12:07:00
gustav almestad
jag som hade tänkt skriva ett svar. nu är det helt överflödigt - det här var det bästa jag läst på länge. jag kan knappt börja att tala om hur mycket jag föraktar missbruket av ordet PK.
Inlägg #7: Postat: 2002-02-13 20:29:00
Isa W.
Politisk korrekthet kan vara provokativ när det gäller ett område som det finns en allmän opinion kring, men som det också finns ett litet antal människor som vet väldigt mycket mer än massan om och när de senare inte hörs tillräckligt mycket. Detta gäller till exempel psykiatrin, många människor har PK åsikter om att "alla ledsna människor ska bli hjälpta", medan vi som verkligen arbetar eller arbetat inom psykiatrin vet att verkligheten är betydligt mer komplex.
Laddar...