Inlägg #1: Postat: 2002-02-05 21:47:00
|
Magnus |
Jag fortsätter: När olika feminister uttalar sig om att alla män är potentiella pedofiler, kvinnomisshandlare och våldtäkts blir det fel, och då vill inte normala kvinnor bli förknippade med feminism. Är det konstigt? Är det konstigt att genomsnittskvinnan inte vill bli förknippad med de uttalanden som extremister står för, och som andra feminister ger sitt stöd för, bara för att det är fråga om andra feminister, och att man ska hålla ihop i vått och torrt, oavsett hur dumt vissa beter sig?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-02-05 22:31:00
|
Dina |
Feminism kan vara allt och inget. Att dra upp en massa saker vissa feminister sagt och därmed försöka jämställa detta med feminism är lika smart som att säga att man inte vill kalla sig liberal därför att Lars Leijonborg sagt ditt & datt eller vara asrädd för kampen mot antirasism därför att man inte gillar Pascalidou.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-02-06 00:25:00
|
Martin |
Jag måste inflika att jag är en av dem som är asrädd för kampen mot antirasism.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-02-06 00:29:00
|
Dina |
Haha. För många ord att hålla reda på. Men jag tror du/ni fattar.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-02-06 09:13:00
|
Daniel |
Dina - Så om t.e.x Göran Persson gör ett klantigt uttalande har det ingenting med Socialdemokraterna att göra heller ? Så praktiskt.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-02-06 10:43:00
|
katarina |
Nej , väldigt få feminister skulle hålla med om att alla män skulle vara potentiella våldtäktsmän etc.
Däremot verkar det vara en för inte länge sen självklar uppfattning som är väldigt utbredd i samhället, i bland tom i domstolar. dvs, offret får skylla sig själv, hon borde inte följt med en okänd man, huruvida hon var berusad el. klädd på olika sätt spelar roll.osv. Vad ger det för budskap?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-02-06 11:02:00
|
Dina |
Nej, man behöver inte nödvänsigtvis vända socialdemokratin ryggen bara därför att Göran Persson gjort ett uttalande man ogillar. man kan lika gärna se det som om han representerar en gren inom socialdemokratin man inte själv står för.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-02-06 11:58:00
|
Lina |
Jag tycker det är trist att många killar tar åt sig personligt så fort diskussionen feminism kommer på tal. Ok, många uttrycker sig att män som grupp är ansvariga för saker och ting. Men det är väl ändå upp till en själv att veta var man står.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-02-06 12:01:00
|
Lina |
Hade det varit tvärtom att det funnits ett mansförtryck genom historien är jag ganska säker på att vi kvinnor hade fått utstå grupperingar. Nej, jag tycker att killar och tjejer ska sluta med den löjliga pajkastningen om att alla stackars män blir anklagade. ta ställning istället och jag tycker att alla som tar åt sig peronligt sak läsa på vad det handlar om!!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-02-06 12:25:00
|
jenny nilsson |
Det finns väl ingen kollektiv skuld, däremot borde vi ta ett kollektivt ansvar för de negativa strukturer vi byggt upp.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-02-06 13:32:00
|
Tobias |
Vilka VI, jag har inte varit med och byggt upp några kvinnofientliga strukturer. Jag har varken skuld eller ansvar för NÅGOT, annat än mig själv och hur jag beter mig.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-02-06 14:16:00
|
Anders Linnard |
Jo, män har ett kollektiv ansvar. Som det är nu är det mest kvinnor som tar ansvar för det förtryck som män står för. Det om något är väl anmärkningsvärt. Vad är det som fö är så provocerande med att säga att alla män är potentiella våldtäktsmän? Det är ju ingen som påstår att alla män _är_ våldtäktsmän.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-02-06 14:30:00
|
Kent Davidsson svar på 12 |
Anser du att jag är en potentiell våldtäktsman? Är du feminist?
|
|
Inlägg #14: Postat: 2002-02-06 17:28:00
|
Per |
De flesta normala män blir uppröra över att bli sammanknippade med de som utför sådana dåd som våldtäkter. Únderförstått så låter det i mina öron som att det bara är rena turen att de som inte gjort det inte gjort det... Precis som att kvinnor inte skulle vilja bli kallade potentiella spädbarnsdödare bara för att det finns vissa som har ihjäl sina barn.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2002-02-06 18:02:00
|
Jörgen G |
Anders. OK, alla de flesta män är potentiella våldtäktsmän, i den meningen att de har en penis och kan få erektion, och därmed rent fysiskt skulle kunna genomföra ett samlag med en kvinna utan hennes samtycke.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2002-02-06 18:06:00
|
Jörgen G, forts... |
Det som gör att jag reagerar är att påståendet samtidigt insinuerar att jag och alla andra män helt saknar psykiska spärrar och medkänsla med kvinnor. Och om vi får chansen att skända en kvinna utan påföljd så tvekar vi inte en sekund att göra det! Det är ungefär som att påstå att alla poliser är potentiella bankrånare, eftersom de bär vapen.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2002-02-06 18:06:00
|
Jörgen G, forts... |
OK, dålig liknelse, men ändå...
|
|