Riktigt att neka kejsarsnitt

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2002-02-05 11:39:00
Anna Li
Du har rätt i att man i första hand borde få stöd. Eller allra helst borde man i första hand ordna det så att man åtminstone kände sig välkommen när man kommer till förlossningen och inte blir ivägskickad ngn annanstans. Det är att börja i alldeles fel ända att neka kejsarsnitt. Man borde börja med att förbättra den ordinarie vården, förbättra hjälpen för dem med förlossningsskräck och på så sätt försöka få ner antalet kejsarsnitt.
Inlägg #2: Postat: 2002-02-05 12:28:00
Stefan Whilde
Du har läst texten slarvigt, Anna Li, antagligen därför att du blev upprörd direkt och sedan inte kunde se vad texten vill säga. Detta är ett känsligt ämne. Vad jag skriver om är varaktig hälsa, ett tillfrisknande på djupet istället för ett evigt uppskjutande av skräck. Du frågar mig vilka fler med ångestsjukdomar jag vill neka hjälp? Läs om texten, Anna Li...
Inlägg #3: Postat: 2002-02-05 12:30:00
Stefan Whilde
... Jag har, som du säkert förstår, inte burit eller fött något barn av naturliga orsaker, men jag har varit rädd och utsatt för svår smärta. För varje gång den "behandlades" kemiskt förstärktes den. Jag möter det nästan dagligen i mitt arbete, på olika sätt, och tycker det är fruktansvärt att människor lider i onödan och så utdraget. Mvh Whilde
Inlägg #4: Postat: 2002-02-05 15:13:00
Marie Sundström
Att ta bort möjligheten till kejsarnsnitt innebär att individer offras på vägen mot denna varaktiga hälsa. De som inte HINNER bli av med sin skräck innan det är dags.Jag tycker det är cyniskt och grymt och absolut fel ände att börja i
Inlägg #5: Postat: 2002-02-05 15:18:00
Anna Li
Det går inte att jämföra med andra rädlsor eftersom rädsla för en förlossning bara är aktuellt vid ett fåtal tillfällen i livet. När det inte längre är aktuellt att få barn kan man släppa den - obehandlad eller inte.

Läst slarvigt? Skriver du inte att du tycker det är rätt att neka kejsarsnitt?
Inlägg #6: Postat: 2002-02-05 15:20:00
Anna Li
Rätt att försöka minska antalet kejsarsnitt genom andra metoder. det skulle jag kunna hålla med om. Men rätt att neka kejsarsnitt - utan att tillhandahålla något annat - det håller jag inte alls med om!
Inlägg #7: Postat: 2002-02-05 18:21:00
Stefan Whilde
Nej, det är fel att neka kejsarsnitt utan att erbjuda alternativ, men då får blivande modern och fadern söka behandlingsmetoder av egen kraft. Inga smärtor går att jämföra med andra, inte ens en förlossningssmärta med en annan. Och till Marie: Hur kan det vara att börja i fel ände när änden är början? Rädslan bottnar någonstans och där får man börja nysta...
Inlägg #8: Postat: 2002-02-05 18:23:00
Stefan Whilde
... Marie talar om offer och jag talar om ansvar som leder till frihet och hälsa. Att behandla skräck behöver inte vara ett livsprojekt. En förlossning behöver inte vara ett helvete. Mvh Whilde
Inlägg #9: Postat: 2002-02-05 18:32:00
jenny nilsson
Mina förlossningar har varit super ! Men det finns kvinnor med så svår förlossningsskräck att det inte är nyttigt för dom att föda. Det finns människor som fått subventionerad medicin för att dom t.e.x tyckte det var obehagligt med terrorattackerna i U.S.A, vilken ända ska vi börja i ?
Inlägg #10: Postat: 2002-02-05 18:42:00
Stefan Whilde
Jag tycker vi börjar med människan, individen. Eftersom vi är olika och upplever allt på olika sätt finns det inga patentlösningar. Därför kan man egentligen bara börja med det som individen upplever i sig själv och därifrån frigöra ångesten utifrån individens unika tillstånd. Mvh Whilde
Inlägg #11: Postat: 2002-02-05 18:46:00
MarieS
stefan, rätt ände är att göra det möjligt för de som har stor ångest att få hjälp till en förlossning som blir så bra för dem som möjligt. Det här handlar om folk som pga av sin skräck kan lida av sömnsvårigheter, får panikångest under graviditeten, kan drabbas av psykos vid förlossningen.ej så bra för varken barn el mamma alltså.
Inlägg #12: Postat: 2002-02-05 18:50:00
Stefan Whilde
Nej, det är ju det jag menar. Då börjar vi i rätt ände. Vi behandlar människan så att hon blir av med sin skräck och de yttringar av symtom som skräcken leder till. Vi vill att hon ska ha det gott efter förlossningen också. Blir hon gravid igen så vill vi att hon ska se det som något naturligt, livsbejakande, något sprunget ur kärlek. Mvh Whilde
Inlägg #13: Postat: 2002-02-05 18:59:00
MS
tror du på allvar att det handlar om att inte se graviditet som något naturligt och livsbejakande?
Inlägg #14: Postat: 2002-02-05 19:02:00
Stefan Whilde
Jag tror att en förlossningsskräck som inte bearbetas kan förstöra en eventuell andra graviditet och hindra kvinnan från att njuta lite grann av att bära ett nytt liv. Mvh Whilde
Inlägg #15: Postat: 2002-02-05 19:07:00
MS
du tror det?inte bara amatörpsykologi och okunnighet utan också föraktfullt
Inlägg #16: Postat: 2002-02-05 23:46:00
Anna Li
Och om förlossningsskräcken förhindrar möjligheten att njuta av ett nytt liv - på vilket sätt tror du att kejsarsnittsförbudet ökar möjligheten?
Inlägg #17: Postat: 2002-02-06 00:17:00
Stefan Whilde
Till MS: Föraktfullt? Du måste hitta bättre argument om den här diskussionen ska överleva. Och till Anna Li: Den här nya flugan med kejsarsnitt pgrav förlossningsskräck är en del av det faktum att vi allt mindre förstår vår kropp. Jag vill att människor ska må bra, inte för stunden, utan i sig själv, av egen kraft. Förstår du? Av egen kraft. Mvh Whilde
Inlägg #18: Postat: 2002-02-06 15:50:00
Linda
"Eftersom vi är olika och upplever allt på olika sätt..." skriver du Stefan. Jaa, eftersom vi nu är olika så kanske det bästa för en del kvinnor ÄR att föda med kejsarsnitt...?
Inlägg #19: Postat: 2002-02-06 17:30:00
Anna Li
Är inte det lite väl tufft att säga det till någon som har en dålig förträngd förlossning bakom sig och får panik i 7;e månaden. Du får ingen hjälp, du får riskera dålig behandling i vården igen - men kejsarsnitt får du inte för du ska "må bra av egen kraft". Ett kejsarsnitt till och sedan kan man må utmärkt resten av livet förutsatt att man inte skaffar fler barn. "flugan" har inget med mode att göra utan med den dåliga förlossningsvården.
Inlägg #20: Postat: 2002-02-06 19:11:00
Stefan Whilde
Anna Li, din iver förblindar dig. Min text handlar om behandling av yttringar som t ex panikkänsla, behandling som stärker upp kvinnan och ger henne tillbaka tryggheten så att hon slipper förlita sig på kirurgens kniv. Förstår du nu vad begreppet Av egen kraft innebär? Mvh Whilde
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...