|
Inlägg #1: Postat: 2002-02-04 13:32:00
|
|
Kent Davidsson |
1. Citatet "hjälper till" återfinns inte i SE:s artikel.
2. Mitt intryck av debatterna här på sourze är att så fort någon för fram en vettig humanistisk synpunkt så är det någon som svarar ngt i stil med "jamen det är precis det feminismen innebär".
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-02-04 19:53:00
|
|
suz |
men varför ska det heta feminister ? det är humanister för jämlikhet, fick ordet humanist av en kommentar :
jag står helt bakom kampen men vil inte heta feminist, jag är för individen,men vill ha rättvisare löner för kvinnor, speciellt inom låglöner då det är ännu mera markant där,tror uppfostran är det viktigaste då det gäller att dela och respektera,
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-02-04 22:28:00
|
|
Kajsa Kallio |
Jag tror det behöver heta feminism tills jämställdhet är uppnådd. When that missions completed, då kan vi börja jobba för att "humanismen" skall råda i evigheters evighet.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-02-04 23:38:00
|
|
Kajsa |
Nej förlåt Kent, "hjälpte mej" var det visst.. känns det bättre så? Humanism låter jättefint, men jag är inte så insatt, vari ligger skillnaden? Anser man inte att vi lever i ett patriarkat som humanist? Ser man inte kvinnors & mäns förväntade skilda egenskaper som resultat av sociala konstruktioner? Vad är det som gör humanistiska synpunkter vettigare än feministiska?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-02-06 15:50:00
|
|
Jörgen G |
De bar gemensamt ut tvätten och han hjälpte henne att hänga upp den var tvungen att läsa 3 ggr innan jag hittade vad du menade! Big deal! Du griper efter halmstrån för att övertyga Suz att hon EGENTLIGEN är förtryckt. De kanske hade bestämt att han skulle göra något annat medan hon hängde tvätten; städa, diska, whatever! men han tyckte att han kunde ta sig den tiden. När min tjej och jag tvättar bilen tillsammans, är det då hon som hjälper mig, eller?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-02-06 15:52:00
|
|
Jörgen G, forts... |
Min tjej brukar "hjälpa mig" att laga mat, ungefär lika ofta som jag "hjälper henne" att städa. Eller var det tvärtom? Jag vet inte... Feminism för mig Avsiktliga misstolkningar i syfte att ständigt påminna om mannens "låga" egenskaper.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-02-07 18:32:00
|
|
Kent Davidsson svar på 4 |
Menar du att man som feminist måste anse att vi lever i ett patriarkat? Isåfall är det värre än jag trodde det här med feminismen.
Humanismen utgår till att börja med ifrån individen. T. ex. skulle kollektivistiskt skuldbeläggande av individer i en grupp vara uteslutet. Man kan nog säga att ett av humanismens ideal är den intellektuella utvecklingen av människan.
|
| |