Vad är feminism för Dig?

Inlägg #1: Postat: 2002-02-03 12:16:00
Stefan Whilde
Det låter helt okej för mig. Men en sak: Om man ska motarbeta förtryck av en samhällsgrupp så måste väl exakt alla i den gruppen vara överens om att de förtrycks och varför, annars hamnar ju de oliktänkande i gruppen utanför där också. Mvh Whilde
Inlägg #2: Postat: 2002-02-03 23:50:00
Marie S
det blir ett väldigt konservativt samhälle i så fall.Att män och kvinnor idag på pappret har lika rättigheter är ett resultat av kvinnorörelsens arbete. Sen är det ju ingen som tvingar någon att använda sina rättigheter, men de finns där. Det handlar om att skapa lika möjligheter, på riktigt, i praktiken, inte alls att tvinga någon att leva på ett visst sätt-precis tvärtom!
Inlägg #3: Postat: 2002-02-04 00:11:00
Stefan Whilde
Nej, jag håller inte med dig, Marie, inte när det gäller ditt resonemang kring gruppbildningar. Det slår riktigt fel ibland och de som hamnar utanför håller ofta tyst eftersom de inte vill hamna i fokus som motvallskärringar- eller gubbar. Konservativt samhälle? Är det konservativt att värna om individen? Mvh Whilde
Inlägg #4: Postat: 2002-02-04 03:14:00
Bo
Replik på din första kommentar, Stefan: Jag håller fullständigt med dig. Och det är precis vad jag menade med att uppmärksamma förtrycket. För att kunna se och senare motarbeta patriarkatet så måste man först vara medveten om det.
Inlägg #5: Postat: 2002-02-04 11:33:00
Marie Sundström
Stefan:Fråga: de kvinnor som inte ville ha kvinnlig rösträtt, de som tyckte att det fungerade bra att mannen representerade familjen, att de diskuterade gemensamt vad han skulle lägga sin röst på och att det inta alls innebar ngt förtryck-skulle de kvinnorna då fått vetorätt?
Inlägg #6: Postat: 2002-02-04 12:36:00
Stefan Whilde
Som grupp, säkert inte. Så visst är det bra med engagemang där människor samlas under samma åsikt. Men det innebär inte att individen jublar när hennes eller hans kön "bör" vara på ett visst sätt för att bli accepterade. Mvh Whilde
Inlägg #7: Postat: 2002-02-04 13:44:00
MS
Jag menar att det fortfarande är så, även om vi kommit en bra bit på väg, att individen "bör" vara på ett visst sätt, utifrån sitt kön,för att bli accepterad. Det är att det inte skall vara så feministerna arbetar för.Det du skrev om att feminismen blir ett grupptryck, jag måste säga att det är en missuppfattning. Jag förstår tanken om du menar så att "gruppen" som vill motverka grupptrycket riskerar att skapa ett nytt grupptryck,
Inlägg #8: Postat: 2002-02-04 13:44:00
MS
Jag menar att det fortfarande är så, även om vi kommit en bra bit på väg, att individen "bör" vara på ett visst sätt, utifrån sitt kön,för att bli accepterad. Det är att det inte skall vara så feministerna arbetar för.Det du skrev om att feminismen blir ett grupptryck, jag måste säga att det är en missuppfattning. Jag förstår tanken om du menar så att "gruppen" som vill motverka grupptrycket riskerar att skapa ett nytt grupptryck,
Inlägg #9: Postat: 2002-02-04 13:53:00
MS
men det som är det verkliga grupptrycket är könrollern,att se och ifrågasätta dem är inte att inskränka individers möjligheter.Jag gissar att om man ser feminism som ett "nytt grupptryck" så kan det ofta bero på att man inte riktigt ser hur starkt det "ursprungliga" grupptrycket är. Inte så konstigt eftersom det är så självklart att det nästan är osynligt.
Jag tror det är där man måste börja dock, om man vill ha verklig frihet.
Laddar...