|
Inlägg #1: Postat: 2002-02-02 19:31:00
|
|
Marie |
Självklart är barnet alltid bådas ansvar, eftersom båda är lika ansvariga för att det blev till.Har ej att göra med vem som ev vill/inte vill göra abort
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-02-02 19:32:00
|
|
ida |
kunde nog inte ha sagt det bättre själv...
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-02-03 12:23:00
|
|
Stefan Whilde |
Vad som har med vad att göra bestämmer du själv, Marie. Det är du som diskuterar. Berätta vad du tycker är viktigt med ämnet, vilka frågor som behöver besvaras när det gäller feminism. Mvh Whilde
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-02-03 14:54:00
|
|
Marie S |
jag svarade på dina frågor, Stefan-som du som formulerat dem.
Feminism-för mig är den viktigaste utgångspunkten att det inte finns några generella förutom de fysiska förstås medfödda el. "naturliga"skillnader mellan män och kvinnor.Könsrollerna är inte natur utan kultur alltså.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-02-03 23:51:00
|
|
Stefan Whilde |
Jag förstår, men finns det naturliga skillnader mellan könen som i naturen i övrigt eller handlar det om rent individuella val och ställningstaganden? Mvh Whilde
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-02-04 10:22:00
|
|
prime |
Håller med dig Marie, fast om könen skall ha samma skyldigheter som rättigheter i frågan så innebär det när allt kommer omkring, att man inte kan "tvinga" mannen med lagstiftning att ta hand om ett för honom "oönskat" barn , utan att man skriver om abortlagstiftningen. Jag tycker att kvinnan skall ha sista ordet ... självklart!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-02-04 10:22:00
|
|
prime |
forts..men om man skriver lagen så att jag får en massa skyldigheter på grund av att en annan gjort det valet.. då är jag den första som går till ungdomsmottagningen och kräver subventionerade p-medel.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-02-04 11:19:00
|
|
Marie S |
stefan: nej jag menar att det inte finns ngt som är naturligt eller evigt manligt resp kvinnligt och det tror jag inte det är så självklart att det gör i natren heller men det är annan sak. Vi lär oss och påverkas av det vi ser och hur andra ser oss från det att vi är små
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-02-04 11:23:00
|
|
MS |
Prime:herregud väx upp!Var och en har 100 ansvar för sig själv, de är inte 50-50.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-02-04 11:37:00
|
|
prime |
Självklart har var och en 100 ansvar? har jag sagt något annat? Det jag ifrågasätter är att det inte finns lika mycket möjlighet för män att välja. Det handlar inte om ålder, och att jag skall växa upp som du uttrycker det. Det handlar om rättvisa, när jag säger att jag inte vill ha något barn än så säger folk i allmänhet med ett flin: "det är inte du som bestämmer det" och jag säger "jo!.." har någon någonting emot det?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-02-04 11:40:00
|
|
prime |
forts. dessutom hoppas jag att den här diskussionen kan fortsätta utan att man börjar ta till fraser som "väx upp" , går inte det..? ja då är det i såfall ingen idé att vi ens diskuterar saken. Men jag hoppas att det skall gå.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-02-04 11:47:00
|
|
MS |
ursäkta. men du har ansvar för att inte bli pappa om du inte vill bli det.
Det finns inget att skylla på, vilken ställning skulle de barn som var oönskade av sina pappor få om du fick bestämma?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-02-04 11:54:00
|
|
prime |
självklart har jag ett ansvar för att inte bli pappa om jag inte vill bli det. lika stort ansvar som en kvinna har ett ansvar att inte bli mamma om hon inte vill det. dessutom finns det lika många anledningar och lika myckat att skylla på som kvinnor har förutom våldtäkt förstås. Det jag dock inte har, är rätten att kunna göra något åt det hela om olyckan är framme.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-02-04 11:55:00
|
|
MS |
tillägg: barn kan bli till av "misstag", men man får liksom leva med den risken.Killar kan bli pappor utan att ens få reda på det förrän långt senare tex. Det är klart att man SKA prata och fatta beslut ihop, men man kan inte ändra lagen
eftersom, som jag skrev, det viktiga är barnets rättighet till föräldrar.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-02-04 11:57:00
|
|
prime |
forts. Jag har redan sagt åt dig att jag håller med om att det är kvinnans beslut i slutändan i vissa fall till mannens motvilja och därför kan man inte "tvinga" honom till hemmet för att ta hand om barnet. Håller dock med dig om att man bör uppmuntra män att vara hemma mer, utan att stifta lagar..oskrivna som skrivna.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-02-04 12:39:00
|
|
Stefan Whilde |
Hej igen Marie. Du skriver att vi präglas av det vi ser omkring oss och får itutat oss. Givetvis gör vi det. Men som vuxna är det vårt eget ansvar att befria oss från de "ok" vi anser vara ok. Vi kan inte skylla på samhället eller föräldrarna eller skolan. Vi måste börja agera som starka individer som vet att tänka och känna själv. Mvh Whilde
|
| |