Vem ska bestämma vad du stoppar i munnen?

Inlägg #1: Postat: 2002-01-31 09:43:00
Bertram
Naturligtvis skall de som driver krogen bestämma hur de vill ha det på sitt ställe. Om folk sedan inte vill gå dit av en eller annan anledning är en helt annan sak.
Inlägg #2: Postat: 2002-01-31 12:36:00
Mikael Svensson
Så om krogen säger att endast blonda och blåögda svenskar skall släppas in, är det också enbart upp till dem? Ja, det är en extrem tolkning av egen frihet som några förstås har. Men jag tror att de allra flesta av oss har smärre problem med en sådan människosyn.
Inlägg #3: Postat: 2002-01-31 13:03:00
Kent Davidsson svar på 1
1. AK berör inte den frågan. Jag diskuterar moderat frihet. 2. Jag förstår din ståndpunkt men jag skulle inte vilja använda ordet "naturligtvis". Som MS visar är det en gränsdragningsfråga.
Inlägg #4: Postat: 2002-01-31 13:45:00
Bertram
MS >> Människosyn? Vad har det med saken att göra? Ja, jag tycker att en krogägare, villaägare, klädaffärsdrivare, lägenhetsboende osv skall få bestämma helt fritt hur de vill ha det "hemma" hos sig. Helt godtyckligt dessutom. Ställen med extrema regler som i ditt exempel kommer inte att finnas särskillt länge.
Inlägg #5: Postat: 2002-01-31 13:48:00
Bertram
F.ö. finns det många saker som stör mig personligen mer än tobaksrök på restauranger och kaféer. Matos, skrikiga ungar, hög och dålig musik till exempel. Jag har dock valet att gå därifrån om jag vill och skulle för mitt liv inte få för mig att vilja förbjuda dessa saker.
Inlägg #6: Postat: 2002-01-31 13:57:00
Mikael Svensson
Tja, jag är som sagt av åsikten att det är en skillnad på en offentlig krog och någons privata hem. Därför tycker jag alltså att din jämförelse inte är giltig.
Inlägg #7: Postat: 2002-01-31 19:43:00
Bertram
Offentlig? På vilket sätt då? I de flesta fall får vilka som helst som kommer in på krogen, är någorlunda nyktra, äter och dricker litegranna stanna kvar. I andra fall måste man ha medlemskort, bära slips, vara över en viss ålder m.m. De är inte offentliga i allmän mening utan helt i händerna på den som driver stället.
Inlägg #8: Postat: 2002-01-31 22:58:00
Anna Kinberg
Hej, jag skriver i egenskap av mig själv främst, även om moderaterna i riksdagen inte heller vill ha förbud. Krogen är ju inte offentlig miljö utan privat, även om den är offentlig till sin karaktär. Men lagstiftning om offentlig miljö hör inte riktigt hemma där eftersom det är frivilligt att gå in.
Inlägg #9: Postat: 2002-02-04 18:29:00
Kent Davidsson svar på 8
1. Tips: underteckna endast med "Anna Kinberg" om du avser uttrycka dig i egenskap av endast dig själv. 2. Vad tycker du om begränsningar av antalet personer som får uppehålla sig i en viss lokal ur brandsäkerhetssynpunkt?
Laddar...