Vi kan bygga Jurassic Park. Bör vi?

Inlägg #1: Postat: 2002-01-30 17:42:00
Passer D
Det finns en bakterie som tål joniserande strålning mycket bra. Forskarna har klippt och klistrat med gener från en annan bakterie som kan bryta ned kärnavfall men som lustigt nog inte tål j. strålning. Resultatet skulle kunna bli en bakterie som gjorde vårt avfall ofarligt på en dag istället för, som nu, 100 000 år. Ett annat exempel på när gentekniken kan främja miljön: speeda växters generationsväxling och gencykel. Fler träd snabbare betyder enligt skogsbolagen fler ytor för naturskog.
Inlägg #2: Postat: 2002-01-30 17:45:00
Passer D
Förlåt, jag menar meteorit
Inlägg #3: Postat: 2002-02-01 00:18:00
Marcus P
Det finns många teorier och rymden är ofta inblandad. DNA från meteoriter? Tror jag inte på. Ett kärnvapenkrig skulle nog inte utplåna allt liv, men väl de flesta ekosystemen som ju består av myriader av arter. Om genteknik kan främja miljön? Tja, den kan nog användas i båda riktningarna.
Inlägg #4: Postat: 2002-02-01 16:58:00
Passer D
Hur kan du förkasta en teori du inget vet om ?. Jag minns ej så mycket, men har för mig att teorin presenterades på DN lördagSöndags vetenskapssida. Detta intygar att det inte bara är hokuspokus, då DN allt som oftast refererar till Science eller Nature. Dessa tidningar granskar nämligen artiklarna noga innan de låter publicera dom.
Laddar...