Bered er på bråk

Inlägg #1: Postat: 2002-01-29 14:15:00
ZzzZZzzz
*gäsp* Invasionshot och galna ryska generaler...hah...du tittar för mycket på agent 007.
Inlägg #2: Postat: 2002-01-29 14:44:00
Olof Öberg
Zhirinovsky har ju visat att ultra-nationalism, rasism och västhat fast som den kappvändare han är så har han ju gjort helt om efter 11/9 går hem hos en ej obetydlig del av ryska befolkningen. En sådan man vid makten kombinerat med en befolkning plågad av kriminalitet och med drömmar om fornstora dagar. Tja, en gång i tiden så var Hitler bara en obetydlig korpral också. För övrigt tittar jag inte på Bond-filmer överhuvudtaget.
Inlägg #3: Postat: 2002-01-29 14:53:00
Anton
Kamma dig för fan, Olof. Vi lever inte längre i den värld som du föreställer dig leva i 1800-talets Europa?. Man invaderar inte bara ett EU-land utan vidare...speciellt inte när man heter Ryssland och har allt att förlora på att kriga med väst.
Inlägg #4: Postat: 2002-01-29 15:03:00
Olof Öberg
Är det något speciellt med EU länder? Ryssland krigar ju i Tjetjenien. Varför skulle det inte vara möjligt att någon galning får för sig att Skandinavien skulle vara bra att ha? Jag talar förresten inte om dagens Ryssland, utan om ett framtida land där de styrande inte inser att krig är dåligt. Jag antar inbördeskriget i forna Jugoslavien berodde på att de _inte_ hade allt att förlora.
Inlägg #5: Postat: 2002-01-29 15:04:00
hmm..
Men Anton och ZzzZZzzz inser väl inte att världen kan förändras på en eftermiddag likt den gjorde 010911.
Inlägg #6: Postat: 2002-01-29 15:11:00
Olof Öberg
En upprustning av Ryssland eller liknande land lär ju inte ske över en eftermiddag, men erfarenheten från 2:a världskriget borde säga oss att vår egen beredskap är inget man trollar fram på kort tid. Skall väl säga att personligen tror jag att man kan spara mycket pengar på försvaret om man slutade med regionalpolitiken med tillhörande idiotinvesteringar.
Inlägg #7: Postat: 2002-01-29 15:31:00
Micke
Det finns inga hot. Det fnns inga terroristorganisationer som har biologiska vapen eller atombomber. Det finns inga terrorister som spränger skyskrapor. Det finns inga galna islamister med sprängdeg i skorna och sovjetunionen kommer aldrig att falla.
Inlägg #8: Postat: 2002-01-29 16:21:00
Hasselbergarn
Micke: En lysande sammanfatting om varför Europa aldrig kommer se krig igen. Det är bara Olof som överdriver :-
Inlägg #9: Postat: 2002-02-03 15:22:00
camilla
hmm..: det som hände 11 sep var hemskt men det enda som skiljde det från andra terrordåd var att det var ett rikt land som attackerades.
Att världen förändrades är överdrivet, västvärldens syn förändrades men vi fick bara en inblick i vad den större delen av världen redan har som verklighet. Snacka med någon i Vietnam eller Afrika så ändrades nog inte världen speciellt mycket efter den 11 sep.
Inlägg #10: Postat: 2002-02-03 15:23:00
camilla
olof o Micke: med en kärnkraftspets så står vi oss slätt mot giftattack i tunnelbanan. Ett militärt försvar är som att slänga pengarna i sjön. Vad vi än har kan någon annan ha värre nästa dag. Avskräckningstaktik är förlegat.
Laddar...