Inlägg #1: Postat: 2002-01-29 13:21:00
|
Stefan Holmqvist |
Den som i sitt författarskap värnar om barnen och påverkar dessa direkt positivt värnar om Mänskligheten. Hellre henne än någon egotrippad, västindisk liten sprätt.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-29 13:29:00
|
christer kyreus |
Miljoner barn på vår jord
kan inte ha fel!
NOBELPRISET till Astrid.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-29 14:35:00
|
Anna Li |
HÅller verkligen med! Det är stor skandal att hon aldrig fått Nobelpriset. Hennes böcker är så häftiga i hur de vågar handla om allvarliga och svåra saker på ett roligt och igenkännbart sätt och med ett härligt språk.
Hur många finns det i Sverige som inte har läst ngn bok av Astrid.?
Dock tycker jag det var skönt för henne att hon fick dö.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-29 14:55:00
|
Hasselbergarn |
Med tanke på att Lagerlöf och Kipling tydligen fått det så blir svaret ännu mer självklart: Naturligtvis skulle Astrid fått N-priset!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-29 15:06:00
|
Beatriz Quevedo de Hansen |
Mycket fin text carola! Dina ord är en hyllning till att hålla levande Astrids berättelser. Och hon borde ha fått Nobel priset. Kram Beatriz
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-29 15:30:00
|
Julia |
Jag tycker lika mycket om Astrids berättelser som du. Men att hon inte fick Nobelpriset behöver inte ses som nedvärderande. N-priset går ofta till författare med en smal publik, men Astrid nådde alla. Hon behöver inget pris för att vi ska inse det.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-29 15:36:00
|
Micke |
Inte för att jag har någon emot Astrid men nog är det tur att herrarna i Akademien har läst fler böcker än Pippi Långstrmp...
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-01-29 16:02:00
|
Juanita Gina Zanetti |
Det är bra att litteraturvetare som du kan avgöra det. Jag gillade henne men tycker jag att hon är värd priset? Nej. Värd är ett dåligt ord, hon skrev fin barnlitteratur men författare som E. Johnson, H. Martinsson, J-P. Sartre och D. Singer har betytt otroligt mycket för litteraturen. Hur skulle det se ut i världens ögon om hon fick det? Priset skulle rasa i kurs, det gjorde det när Johnson och Martinsson fick det för att de satt i akademin.
Den som SKA ha det är Kemal.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-01-29 17:41:00
|
Katarina |
Det finns olika kriterier för de olika priserna. Det blir också lite konstigt om en svensk författare får priset.De kan ju bli invalda i akademien istället, det tycker jag i såfall hade varit bättre om hon hade erbjudits. dessutom är det ju bra att en mindre känd författare når ut till så många fler, genom uppmärksamheten priset ger.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-01-29 18:20:00
|
Stefan Whilde |
Ja, jag tycker ditt resonemang är riktigt, Carola. Givetvis skulle hon ha tilldelats Nobelpriset, men fan vet om hon skulle ha tagit emot det. Härlig kvinna, den där Astrid. Mvh Whilde
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-01-29 18:55:00
|
poet |
Om det är någon som förtjänar nobelpriset så är det Tomas Tranströmer. Han lever för övrigt fortfarande.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-01-29 19:21:00
|
Lena V |
Kultursnobbar i all salighet, att vara folklig behöver inte betyda simpel, och Astrid var så långt från simpel man kan komma. Jag håller med dig på alla punkter Carola. Mvh Lena
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-01-31 01:14:00
|
Lars |
Att Leonard Nimoy aldrig fått en Oscar, kan det bero på att StarTrek inte står särskilt högt på kulturbörsen? Ja!
Betyder detta att andra skådisar som fått priset under hans karriär inte var förtjänta av det? Nej!
|
|
Inlägg #14: Postat: 2002-01-31 01:22:00
|
Lars |
Jag menar, sluta kalla Brodskij och Kenzaburo Oe för "gubbar". Jävla tjat. Många författare som fått nobelpriset har skrivit underbara böcker, och förtjänar det mer än väl. Man behöver inte ställa dem och Astrid mot varandra.
|
|