Schyman skadar relationer

Inlägg #1: Postat: 2002-01-28 19:20:00
Stefan Whilde
Har du läst Robert Nozicks Anarki, Stat & Utopi, Linus? Där belyses skillnaden mellan en förlamande stark stat och en maktcentralisering kontra den minimala staten och individens möjlighet att uitfrån egna förtjänster lyfta fram skaparkraften. Jag säger som Lars Norén sa när han syftade till dagens samhällsstruktur: Civilisationen är förtryckande. Mvh Whilde
Inlägg #2: Postat: 2002-01-28 22:20:00
Linus Gustafsson
Problemet i det här fallet är ju att människor formas efter samhällets könsroller långt innan man på egen hand kan förändra sin situation. Att enbart ta bort staten eller reducera den till en nattväktarstat löser inte problemen med könsroller och kvinnoförtryck. Tack för boktipset, ska läsas när tid finns.
Inlägg #3: Postat: 2002-01-28 22:46:00
Stefan Whilde
Även om vi färgas långt innan vi lär oss att gå så är det individens eget ansvar att ta ställning och ta ställning igen när han eller hon växer upp och blir myndig. Det ska inte politikerna göra åt oss. Mvh Whilde
Inlägg #4: Postat: 2002-01-29 00:32:00
Linus Gustafsson
Jag vill ju att vi ska formas som individer men med dagens normer är det svårt. Det är inte så att det man har blivit formad till som barn bara försvinner av sig självt. Därför är det rätt att på politisk väg försöka få bort könsrollerna.
Inlägg #5: Postat: 2002-01-29 01:29:00
Stefan Whilde
Jag förstår din iver att "få bort" könsrollerna, men jag menar att det kan göras på bättre sätt. Under 80-talet arbetade jag som debattör/informatör åt Vänsterpartiets ungdomsförbund i ett distrikt. Jag lärde mig mycket och jag tycker än idag att V har ett par intressanta förslag, men jag köper inte deras syn på ett lyckat samhälle. Över huvud taget är svensk partipolitik låst som ett kyskhetsbälte. Mvh Whilde
Inlägg #6: Postat: 2002-01-30 15:57:00
J
"Civilisationen är förtryckande." Ja, du kan ju alltid lämna den och ge dig ut i djungeln igen - där hade du nog inte blivit särskilt gammal... Själv föredrar jag civilisationen. Den sortens "frihet" som det innebär att inte ha några regler öht avsäger jag mig gladeligen.
Laddar...