|
Inlägg #1: Postat: 2002-01-28 19:22:00
|
|
Stefan Whilde |
Samma strukturer? Har du personliga erfarenheter av talibanskt arv, talibansk kultur, Linus? Mvh Whilde
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-28 22:15:00
|
|
Linus Gustafsson |
Du kan ju inte på allvar hävda att de bakomliggande strukturerna inte är samma i de båda fallen. Kvinnan har systematiskt förtryckts genom historien även i Sverige. Även om vi har kommit en bra bit på vägen ser jag det ändå som samma strukturer.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-28 22:50:00
|
|
Stefan Whilde |
Kulturerna skiljer sig avsevärt, men visst finns det patriarkaliskt tänkande i grunden. Detta borde dock inte hindra oss från att utifrån vår högst individuella syn forma våra liv så som vi önskar dem. Det här handlar inte om misshandel och förnedring. Sådant kan vi alla ta avstånd ifrån. Det här handlar om mannens och kvinnans rätt att vara sig själva efter eget önskemål. Mvh Whilde
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-28 23:42:00
|
|
Jens |
Ja, men då är det ju bra att Gudrun faktiskt får folk att tänka själva. Det var ett fasligt liv, det tyder ju på att hon trampat på ömma tår. Jag tycker hon har rätt se t ex på löneskillnaderna mellan män och kvinnor och det tar jag ansvar för i mitt dagliga liv så gott jag kan.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-29 00:29:00
|
|
Linus Gustafsson |
Jag håller faktiskt med dig. Det är därför vi måste göra oss av med könsrollerna för att män ock kvinnor ska kunna vara sig själva och inte redan från barnsben blir formade av samhällets normer.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-29 01:09:00
|
|
Stefan Whilde |
Diskussionen blir så lätt endimensionell. Löneskillnaderna är kanske i slutändan ett resultat av centraliserad makt. En klumpig maktapparat står i vägen för snabba reformer. Därför hade vi nog tjänat på att decentralisera makten och minimalisera staten, vilket givetvis V inte önskar. Mvh Whilde
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-29 22:28:00
|
|
AL |
Det är stor skillnad på om strukturerna är de samma vilket de kan vara eller att jämställa svenska män med talibaner. HÅller på dig Linus om det handlade om strukturer
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-01-30 16:07:00
|
|
Ymer |
Varför är det så givet att v inte vill ha decentralisering och minskad stat, Whilde?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-01-30 16:19:00
|
|
Stefan Whilde |
Jag skulle önska att V såg över detta och diskuterade inbördes om en decentralisering och minskad stat är förenliga mål med V:s politik. Mvh Whilde
|
| |