|
Inlägg #1: Postat: 2002-01-28 16:37:00
|
|
Jörgen G forts... |
. Jag får betala högre försäkringspremier eftersom jag anses vara en risktagare. Jag kanske träffar en kvinna att dela livet med. Hon kanske blir gravid trots gemensamma överenskommelser och försiktighetsåtgärder. Väljer hon då att föda barnet blir jag pappa även om jag inte vill. Men om hon inte vill bli mamma kan hon göra abort och då kan jag inte heller bli pappa.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-28 16:38:00
|
|
Jörgen G forts... |
Om vi blir föräldrar så tar hon hand om majoriteten av ledigheten och får stanna hemma och gulla med bebisen medan jag ska ur sängen tidigt, trots nattvak, och arbeta långa dagar för att vi ska kunna köpa mat. Vid en ev. skilsmässa har hon större chans att få vårdnaden och en bra relation till barnen. Hon har en större chans att inleda ett nytt förhållande medan jag har större risk att bli deprimerad och börja supa eller ta livet av mig.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-28 16:38:00
|
|
Jörgen G forts... |
Om jag inte träffar någon kvinna kan jag heller inte bli far, för det finns inga äggbanker jag kan gå till och få en donation. Går vi ut på stan har jag 3 ggr så stor risk att bli rånad eller mördad. Jag löper mångdubbelt större risk att bli allvarligt skadad eller dö i en olycka på jobbet. Och när vi slutligen pensioneras och ska njuta av ålderdomen, så har jag 6 år mindre på mig att göra detta!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-28 16:39:00
|
|
Jörgen G forts... |
Så jag känner verkligen, med obönhörlig tydlighet, att jag som man tillhör en grupp som gynnas just för att vi är män!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-28 17:08:00
|
|
Jonas |
Tack.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-28 23:49:00
|
|
Joakim |
Hahaha, roligt skrivet Jörgen och du har en del poänger. Eller som jag sa till en feministtjej som drog upp löneskillnaderna män och kvinnor emellan "pengar är inte allt här i värden". Och med det menade jag ungefär det du skrev, att män oftare tar livet av sig, att män oftast dör yngre, att män råkar ut för våld oftare, att män oftare förlorar vårdnaden om sina barn vid skilsmässor, osv. Men hur mäter man detta?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-28 23:51:00
|
|
Joakim |
Fortsättning...
Men men, detta är ju ingen tävlan i vilka som har det sämst. Och vi kan inte bortse från att kvinnor förmodligen har ett sämre utgångsläge än oss män i de flesta fall. Och det måste vi män inse.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-01-29 10:31:00
|
|
Jörgen G |
Tjejer går ut skolan med högre betyg, och de får ett års försprång in på arbetsmarknaden eftersom de inte behöver göra lumpen. Vilka var det som hade sämre utgångsläge, sa du?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-01-29 12:48:00
|
|
Kent Davidsson |
Skriven artikel Jörgen så betalar jag.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-01-29 15:46:00
|
|
Jörgen G |
Kent, du är hjärtligt välkommen att skriva en artikel, med hur mycket klipp-och-klistra ur ovanstående som helst...
|
| |