Inlägg #1: Postat: 2002-01-28 15:20:00
|
Susanne Gräslund |
Generaliseringar handlar om att man kan se gruppers beteenden och inte bara enskilda individers. Detta för att kunna tydliggöra strukturer om det är dessa man vill diskutera. Samtidigt är det viktigt att poängtera att en generalisering inte gäller alla individer som den innefattar. En generalisering är alltså ingen man behöver ta åt sig av om man inte känner sig träffad. Att kvinnor i allmänhet sminkar sig mer än män behöver inte betyda att jag gör det bara för att jag är kvinna.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-28 15:28:00
|
Kent Davidsson |
Rekommenderad läsning: "Jag är man-jag är skyldig" av Jan Bergström.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-28 15:30:00
|
Kent Davidsson |
När får man generalisera?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-28 15:57:00
|
Jörgen G |
Susanne "se gruppers beteenden och inte bara enskilda individers." Men om vi nu tar beteendet "misshandla kvinnor" och ska associera till en grupp, varför då envisas med hela gruppen "män"? Halva befolkningen. Vore det inte lättare att angripa problemet genom att peka ut en lite mindre grupp, t ex kalla den "Män som misshandlar kvinnor"?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-28 15:58:00
|
Jesper N |
De män som inte känner sig som förtryckare skall alltså inte ta åt sig av beskyllningen. vad är det då för mening att gå ut med en sådan utsaga? För ingen tror väl att ledarna av patriarkatet känner sig som något annat än beskyddare?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-28 15:59:00
|
Jesper N |
När kan man då generalisera gruppers beteende? Vet ej, men folk verkar bli mer upprörda när man säger "män slår kvinnor" eller "kvinnor är dåliga bilförare" än om man säger att stadsbor går oftare på opera än landsortsbor. Upprörda människor är svåra att diskutera med. Jag har skrivit om detta tidigare: Länk: sourze.se
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-28 16:08:00
|
Jörgen G, forts... |
Min största invändning är: Kan man verkligen associera ett beteende med en grupp, om beteendet bara finns hos en minoritet av den utpekade gruppen? Sedan, din jämförelse med att sminka sig blir ju ganska fånig när man tänker på att det inte är direkt skamligt eller brottsligt att sminka sig möjligtvis faller det under rubriken "falsk marknadsföring"....
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-01-28 16:37:00
|
Alvaro Diaz Ibarra |
Jag anser att Jan Bergström lyfter minst en viktig poäng; att svenskar som agerar dumt inte agerar efter en svensk kulturell mönster, utan man agerar som individ. Medan andra "kulturer" agerar som representanter för kulturen och inte som individer.
Det senaste året bara tyder starkt på det. Ta bara fallet med Ludmila Engquist, hon var blev svensk så läne hon vann, men direkt hon förlorade så var inte detta svenskt agerande, utan då blev hon ryss igen.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-01-30 15:04:00
|
Jesper N |
Svar 8: Så sant, så sant och så sorgligt
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-02-27 12:43:00
|
Adalbert |
Märkligt att ingen tänker på att många män blir slagna av kvinnor, jag misstänker att många fler män blir misshandlade av kvinnor en tvärt om.
|
|