|
Inlägg #1: Postat: 2002-01-28 09:52:00
|
|
Flemens |
Så kom denna klassiker" är det inte lite för enkelt..." eller "du förenklar"" Den kommer alltid när argumenten tryter. Jo, en stor del är politikernas fel av just dom anledningar MO tar upp i sin artikel. Det är dom som hållit i taktpinnen när man har beslutat om vad som är politiskt korrekt. Dom har kommit med förslag som att man kanske skulle förbjuda nationalsången i skolan, för att invandre kunde känna sig illa till mods.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-28 12:09:00
|
|
Runar |
Jag tror att det beror på att arbetsgivarna tänker "obildad analfabet" när de ser ett utländskt namn. Men varför tänker de så? Där kan vi nog skylla på politikerna igen. Jag vill att utländsk namn ska förknippas med tex "datageni", "hårt arbetande" eller liknande. Men sådana människor har det svårt att invandra för att leta efter ett jobb. Man måste i princip få asyl för att stanna. Det är felet.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-28 12:12:00
|
|
Runar |
Media är inte heller helt utan ansvar. De envisas med att kalla alla invandrare för "stackas flyktingar som flytt från krig och tortyr". Det förstärker bilden av "outbildad analfabet", möjligen med tillägget krigsskadad. Om media målade upp invandrare som datagenier och hårt arbetande och inte som stackars så skulle säkert arbetsgivarna börja ändra inställning.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-28 12:13:00
|
|
Lasse Thn |
Så du menar alltså att en orsak till att vissa arbetsgivare diskriminerar invandrare beror på att det finns förslag på att förbjuda nationalsången i skolan. Du får gärna förklara den kopplingen lite mer...annars så hävdar jag att "klassikern" förenkling stämmer in på dina sk argument.....
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-28 12:17:00
|
|
Lasse Thn |
Till Runar...
Hur menar du att politikern är skuld till att arbetsgivaren tänker "outbildad analfabet"? Du får gärna utveckla och förklara...
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-28 17:14:00
|
|
Runar |
Jo, eftersom det är i princip omöjligt att få uppehållstillstånd för välutbildade som letar efter arbete. För att få stanna måste de hitta på någon snyfthistoria för att få asyl eller så måste de hitta någon att gifta sig med. forts...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-28 17:17:00
|
|
Runar |
Detta som är beslutat av politiker i kombination med att media målar upp bilden av att invandrare är samma sak som stackars människor som flytt från tortyr och som nu bor i ett getto tar arbetsgivare liksom andra människor intryck av. Varför säger media aldrig "se på duktiga datageniet och invandraren Apu"? forts...
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-01-28 17:18:00
|
|
Runar |
Jämför gärna med hur det var när vallonerna invandrade. Så tycker jag att det borde vara idag också.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-01-29 08:10:00
|
|
Lasse Thn |
Ja du Runar...så anledningen till att det diskuterades skattelättnader för högutbildade från andra länder för några år sen var alltså att det inte går att få uppehållstillstånd för dom...verkar inte logiskt tycker jag. Och media skrev inte om Herr Sayed exemplet är gammalt när han kom hit från Egypten och hade en succehistoria innan han gjorde platt fall. Och du läser och följer all media...dina generaliserignar börjar bli lite magstarka nu.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-01-29 08:13:00
|
|
Lasse Thn |
Vad jag har försökt säga är att alla har ett eget ansvar om man diskriminerar...man kan inte bara skylla på politikerna. Är det verkligen så lätt att gömma sig bakom politikerna när man diskriminerar folk? Det gäller också arbetsgivare....
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-01-29 12:13:00
|
|
Runar |
Jaså? Följande står på migrationsverkets hemsida: "Den som vill arbeta i Sverige måste ha ett arbetstillstånd. Tillståndet ska vara klart och infört i passet före inresan i Sverige.
Det är svårt att få arbetstillstånd i Sverige. Svenskar, utlänningar som redan bor i Sverige och EU/EES-medborgare har företräde till arbete framför andra."
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-01-29 12:18:00
|
|
Runar |
Mera från migrationsverket: "Vad krävs för att jag ska få tillstånd?
Du måste ha ett skriftligt erbjudande om arbete i Sverige. För erbjudandet finns en särskild blankett AMS PF 101704, som din arbetsgivare i Sverige kan beställa från arbetsförmedlingen. Din arbetsgivare ska fylla i blanketten och skicka den till dig, så att du kan bifoga den till din ansökan"
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-01-29 12:19:00
|
|
Runar |
"Din arbetsgivare ska garantera dig en lön på minst 13 000 kronor/månad före skatt eller enligt gällande avtal.
En bostad måste vara ordnad till dig i Sverige.
Du måste vara helt inställd på att lämna Sverige när din anställning är slut."
Är det jag eller migrationsverket som är magstarkt?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-01-29 15:34:00
|
|
Lasse Thn |
Ja jag kan hålla med om att Migrationsverkat kan vara magstarka också...jag har själv haft med dom att göra. Men diskussionen för några år sen om högutbildades skattelättnader visar att det inte är "i princip omöjligt att få uppehållstillstånd för välutbildade som letar efter arbete". Du säger detta för att styrka din åsikt att arbetsgivare diskrimerinerar pga . politikerna.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-01-29 15:39:00
|
|
Lasse Thn |
Om vi går tillbaks till ursprunget till diskussionen så menar jag fortfarande att om det kommer en ansökan från en svensk med utländskt namn till en arbetsgivare och arbetsgivaren sorterar bort denne bara pga av namnet...så inte är det politikerns fel....då får du citera migrationsverket hur mycket du vill.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-01-30 02:38:00
|
|
Runar |
Vi kan göra en jämförelse. Antag att politikerna beslutar att det skall vara svårt för duktiga elever att bli antagna till skolan X. Arbetsgivare får redan på det och sedan när de läser en ansökan där det står "utbildning: skola X" kastar de den i papperskorgen. Är det inte då på något sätt politikerna som kan lastas?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-01-30 08:07:00
|
|
Lasse Thn |
Nej det tycker jag inte....jag anser fortfarande att arbetsgivarna har ett ansvar...alla har ett personligt ansvar att inte diskriminera människor. Man kan inte skylla på ngn annan om man har fördomar...och att sortera bort folk pga av namn är en fördom.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-01-30 08:12:00
|
|
Lasse Thn |
Ett exempel...om en vän till mej kommer och säger att han blivit lurad av en skåning. Jag börjar då anse att alla skåningar är skojare och rättfärdigar mina fördomar och säger att det är min väns fel att jag har dessa åsikter...det är inte mitt ansvar. Så f-n- heller...det är mitt eget ansvar och ingens annan om jag har fördomar.
Det är lätt att skylla på andra t.ex. politiker för att slippa ta ansvar för sina handlingar.
|
| |