|
Inlägg #1: Postat: 2002-01-28 09:10:00
|
|
Stefan Holmqvist |
Förmodligen kunde man se över belåningpolicyn och reglera den. Hela idén med den engelska modellen är att medelklassen SKALL äga sitt boende. Det är ett bra tvångsparande och ger en bra fördelning av vinsterna till alla.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-28 16:45:00
|
|
Mikael Svensson |
Tobias: Att det generellt skulle vara så är faktiskt lite bullshit, ursäkta uttrycket. Jag bor i Italien, Milano närmare bestämt, en av världens rikaste städer...och som student hade jag inga problem att få tag på en hyreslägenhet. Ganska dyr dock, men så är det ju i storstäder vart du än är. ,
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-28 16:46:00
|
|
Mikael Svensson |
Italienarna bor ofta hemma för att de är riktiga morsgrisar, något som ur ett svenskt perspektiv man närmast finner förbluffande. Boendekostnaderna för italienare som bor själva, är generellt lägre än den höga andel som gäller i Sverige. Men många skyller gärna på en jättesvår bostadssituation, vilket oftast men givetvis inte alltid dock är en dålig ursäkt.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-28 16:47:00
|
|
Mikael Svensson |
Den enda riktigt stora nackdelen med hyressystemet i Italien, är att man ofta måste binda sig för en minimitid, generellt 1 år. Skulle du vilja flytta snabbare, sitter du alltså fast med din lägenhet under ett helt år...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-29 08:46:00
|
|
Stefan Holmqvist |
MS: Instämmer. Om än bloody foreigners" är ett ironiskt program så är deras källor trovärdiga. I programmet om ITA så uppgavs en över hur många som bor hos mamma och det var hårresande. Ju mer som äger sina boenden desto mer kan man finansiera byggande och desto mer kan man hyra ut. Det är inte det ena eller det andra här.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-02-05 08:30:00
|
|
tobias |
mina sysslingar ville absolut inte bo hemma och det där med att de är morsgrisar är verkligen bullshit och fördomar. som du själv antyder är bostadssituationen inga problem för den som har pengar. men de som inte har råd att köpa en insatslägenhet så blir det svårare. vad jag förstod så fanns inga hyreslägenheter, men det kanske det gör?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-02-05 08:32:00
|
|
tobias |
detta var visserligen 10 år sen, så italien kanske insåg den ohållbara situationen och började bygga hyreslägenheter.
|
| |