|
Inlägg #1: Postat: 2002-01-25 12:08:00
|
|
Anders Linnard |
Du har uppenbarligen inte varit ute på arbetsmarknaden.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-25 12:22:00
|
|
Typsieo |
Uppenbarligen har du fel eftersom jag har det.
Jag är för en marknad där utbud och efterfrågan styr. Jag tycker det är det bästa sättet att sköta saker och ting på. Att inte alla andra håller med är en annan sak. Jag kan tycka det är rätt ändå.
Att någon som äger ett företag själv ska kunna välja vad han/hon är beredd att betala i löner till anställda inkl. chefer är självklart för mig. Om han erbjuder för lite kommer ingen att vilja jobba där och ägaren förlorar på det.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-25 12:30:00
|
|
Miska Aalto |
Typsieo: När arbetslösheten är så hög som den är i Sverige för tillfället så funkar det inte riktigt så som du beskriver det. Så gott som alla är beredda att ta vilket jobb som helst. Att sen lönen ofta bara knappt går att försörja sig på spelar mindre roll, det finns ju inte så mycket andra jobb att få. Det är därför marknaden alltid kommer att slåss för att arbetslösheten är lagom stor.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-25 14:42:00
|
|
Michael Johansson |
Miska: Så gott som alla är beredda att ta vilket jobb som helst... på vilken planet då? Det finns en mängd lediga jobb!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-25 15:55:00
|
|
- |
Att människor inte kan försörja sig på sina löner kan ju ha lite att göra med att vi har världens högsta skatter...
Bättre att låta människor få behålla sina pengar från början, än att låta dem åka runt på en meningslös rundvandring innan de ges tillbaka som bidrag.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-26 19:07:00
|
|
Leenus |
Medborgarlön, realistiskt eller inte, skulle göra det möjligt att vägra ta jobb som är för dåligt betalda, även i tider med hög arbetslöshet.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-26 19:49:00
|
|
tobias |
ja, det är knappast så lätt att man kan tacka nej till ett jobb idag för att det är för dåligt betalt, de flesta idag är glad om de får ett jobb överhuvudtaget. välkommen till verkligenheten Linnard.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-01-26 19:50:00
|
|
tobias |
vilken idiot jag är. Typsieo ska det ju såklart stå istället för Linnard. Förlåt :
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-01-26 19:51:00
|
|
tobias |
Michael: mängder av jobb kanske det finns, men när man tar hänsyn till kompetenskraven så finns det inte direkt mängder med jobb längre.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-01-26 19:53:00
|
|
tobias en gång till |
ja om vi skulle ta bort skatterna så skulle vissa få ÄNNU mindre kvar att leva på. såvida de inte har behov av kommunalttrafik, sjukvård, socialbidrag och liknande.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-01-29 15:16:00
|
|
Stefan Holmqvist |
Typsieo: Jag är Chef. På marknaden och jag anser att din syn är lite onyanserad. Bara för att någon är beredd att betala fallskärm, taxfreeshop och knullrum åt en halvfigur så är det inte skäl nog då man kan rymma många arbetstillfällen i en fallskärm/lönepaket. Jag har jobbat i England och träffa några av dessa högbetalda chefer och jag är inte imponerad. Politik och rygghyggeri var deras adelsmärke.
|
| |