Inlägg #1: Postat: 2002-01-24 16:16:00
|
Stefan Holmqvist |
Religion är som politik eller som rätt mycket: Det är hur vi tolkar den! Av de krav på kyskhet och andra anakronismer du listar är steget rätt långt till att nödslakta sin dotter.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-24 19:47:00
|
Fuck religion |
Om steget är långt eller ej kan kvitta, för det är ändå i religionens idiotregler som allt detta har sin upprinnelse. Och religionerna är ju utformade av män, dessutom.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-25 09:22:00
|
Stefan Holmqvist |
Nej Det finns regler om kyskhet i kristendomen och Islam. Det finns inga regler om att mörda sin dotter. Problemet är att familjen läs fadern i länder som jordanien, Irak och Kurdestan lämnas med för mycket godtycklig makt att bruka/missbruka på det mesta och statsapparaten står antingen och tittar på eller finns inte ens där.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-28 10:59:00
|
Fuck religion |
Men förstår du inte? Utan religionens kyskhetsregler hade inte funnits några krav på unga flickor att bevara sin oskuld, och utan dessa krav hade de problem, som i sin mest extrema form slutar i "hedersmord", aldrig uppstått. Så även om det inte finns direkta regler för "hedersmord" i religionen är det ändå religionens regler som leder dit.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-28 11:45:00
|
Stefan Holmqvist |
Så om vi tar ut religionen ur ekvationen så hade det inte funnits manlig kontroll över kvinnor?
Ingen maffia, inget manligt kontrollbegär. Det är inte religionen som är farlig. Det är människorna som tolkar den efter latenta låga drifter. I Sovjet och i Kina där religion ansågs som gift har hedersmord förekommit.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-28 14:38:00
|
Stefan Holmqvist |
Om dina resonmang har någon giltighet och att religion är katalysator i den negativa kvinnobehandlingen så är det en återvändsgränd i debatten och samhällets aktioner. Att kritisera och angripa religion gör den bara starkare. Ta en titt på de kristna som blev lejonfoder i Rom och titta gärna på Islams uppsving efter det som hänt nu.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-29 13:02:00
|
Fuck religion |
Nej, det är visserligen helt sant att det hade funnits kvinnoförtryck även utan religionen. Men det hade blivit mycket svårare att motivera för ganska många. Det är svårt att försvara sig mot en orättvisa som har "gudomlig" upprinnelse för den som trots allt tror på gudomen ifråga.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-01-29 13:03:00
|
Fuck religion |
forts Att kritik mot religionen bara gör den starkare anser jag är nonsens. med den logiken skulle man alltså inte kritisera t.ex. nazismen heller - eftersom detta skulle göra den starkare? Knappast, va.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-01-29 16:37:00
|
Stefan Holmqvist |
Då kan du inte skilja på tro och politik min vän. Det är inte riktigt samma sak. Att börja kritisera de som för en del är heligt kommer inte alla gånger resultera i ett sakligt, retoriskt svar. Det är en dålig start på debatt eller övertygelse och med det förändringom det nu är det du vill Religion betyder mycket för människor som kommer från andra kulturer där inte mammon styr som i vår.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-02-01 10:18:00
|
Fuck religion |
1 Jodå, jag kan skilja på politik och religion - jag skulle uppskatta om du slutade idiotförklara mig - men för nazister är politiken en religion. 2 Varför förutsätter du att en frånvarande religion ersätts med Mammon? bara för att man inte är religiös måste man inte vara en pengagalen materialist. Själv strävar jag efter att ersätta religion med förnuftstänkande och logik - inte pengadyrkan.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-02-01 10:21:00
|
Fuck religion |
forts Att religionen "betyder mycket" på vissa håll i världen ser jag inte som någon förmildrande omständighet alls. Kristendomen betydde mycket för oss i Sverige förr - och före den betydde asatron mycket. Den senare är borta och den förra har inget större inflytande på vardagen och samhället längre - och det är bra. Religion är av ondo och ska bekämpas.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-02-01 10:25:00
|
Fuck religion |
forts Religionen kan få folk att tro på helt oförnuftiga saker som vissa kristna jag har mött som är övertygade att om man bara ber tillräckligt så kan t.ex. en avhuggen hand växa ut igen!, och religionen kan få människor att begå helt ohyggliga handlingar. Och det värsta är att alltihop är baserat på en fantasi, en påhittad föreställning om en gud som ingen har sett och vars existens ingen kan bevisa!
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-02-01 10:28:00
|
Fuck religion |
forts Religiös övertygelse gör alltså människor dumma för vilken intelligent och förnuftig person köper idén om handen som växer ut mha böner?, inskränkta och i värsta fall farliga. Därför ser jag det som helt självklart att ta avstånd från allt vad religion heter.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2002-02-01 14:40:00
|
Stefan Holmqvist |
Så utan religion så är vi inte dumma eller hugger inte händer av folk?...ehh. Först skall man börja klargöra vad "dum" och "Intelligent" är och det är inte helt lätt. Religion är så mycket mer än en fantasi. För många folk så innebär det en tröst eller rentav det som får de att överleva när de får leva i lidande frambringat av oss i väst.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2002-02-01 14:47:00
|
Stefan Holmqvist |
Att du inte är religös har jag förstått men skall du få mer personer att gilla din världsbild så får du nog övertyga lite smidigare. Att påstå aty religös övertygelse gör folk dumma och oförnuftiga imponerar inte direkt. Det borde inte vara något problem i egenskap av förnuftig och intelligent ateist.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2002-02-01 16:00:00
|
Fuck religion |
Nu kommer det här kanske som en chock för dig, Stefan, men jag är faktiskt inte ute efter att imponera på dig. Och din argumentation är inte heller så "smidig", vad det beträffar. Att ironisera imponerar inte heller, ska du veta. För övrigt tror jag att de allra flesta är överens om vad begreppen "dum" resp. "intelligent" innebär. Den avhuggna handen hade f.ö. inget med religion att göra - det var övertygelsen om att den kan växa ut igen mha böner som var exempel på religiös idioti.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2002-02-01 16:02:00
|
Fuck religion |
forts Att religion fungerar som "tröst" är inte heller något argument - alkohol, knark etc fungerar också som "tröst" för vissa människor. Och religionen är på många sätt jämförbar med knark - det har en klok man redan konstaterat för länge sedan...
|
|
Inlägg #18: Postat: 2002-02-04 10:24:00
|
pUs |
Man kan mycket väl "vifta bort" kopplingen till religion. Det är lika puckat att skylla på religionens roll i dramat, som att tro att alla mord försvinner om vi eldar upp alla skjutvapen. Människans ansvar eller egna vilja försvinner inte bara för att man gömmer sig bakom en bok eller en tradition. I slutänden har alla ett personligt ansvar, religion eller ej. De allra flesta troende klarar bevisligen av att inte hedersmörda hit och dit.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2002-02-07 14:56:00
|
Stefan Holmqvist |
Fuck religion: Jag är mycket väl beredd på att debattera detta med dig men det börjar bli tröttsamt med K-fälten. Kan du skriva en artikel är du snäll?
|
|